Gemeente stopt met chemische onkruidbestijding

30 april 2016

Gemeente stopt met chemische onkruidbestijding

Foto: Emma Jane Hogbin / via Fickr, Creative Commons

In samenwerking met Imkervereniging Sint Ambrosius Weert en het Natuur en Milieucentrum in Weert is de gemeente een campagne gestart om bijen meer ruimte te geven in de stad. Onderdeel van de campagne ‘Bijen in groen Weert’ is onder andere het stoppen van het gebruik van schadelijke onkruidbestrijdingsmiddelen. Dit tot vreugde van de SP die hier jaren geleden al toe opriep.

De bij heeft het de laatste dertig jaar zwaar. Niet alleen in Nederland maar in de gehele wereld loopt de bijenpopulatie terug. Dat is een groot gevaar omdat bijen onmisbaar zijn voor de bestuiving van gewassen. Helaas laten Europese verboden op bestrijdingsmiddelen uit de chemische familie glyfosaten waaronder het bekende middel ‘Roundup’ nog op zich wachten. De SP riep de gemeente al in 2012 op te stoppen met chemische onkruidverdelging.

Naast het stoppen van het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen worden er op verschillende plekken bijenkasten geplaatst bijvoorbeeld bij scholen. Op meer plekken worden bloeiende planten geplant en gezaaid en wordt de eerste Weerter stadshoning geproduceerd.

SP raadslid Jeroen Goubet, die een chemische achtergrond heeft, is blij dat de gemeente stopt met het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen. ‘Pas sinds een paar jaar weten we hoe slecht die troep voor bijen maar ook andere insecten is. Bijen verliezen door contact met deze middelen hun oriëntatievermogen waardoor ze hun korf niet meer terug kunnen vinden. Ze sterven hierdoor niet alleen zelf een hongersdood maar ook de koningin van het nest waardoor het hele nest niet lang daarna sterft. Nog een bijkomend nadeel van glyfosaten is dat ze nauwelijks afbreekbaar zijn door de natuur en dus nog vele jaren in het milieu schade berokkenen.’

Een overwinning voor de natuur!