Toch zorgen over groene waterberging

20 maart 2016

Toch zorgen over groene waterberging

Foto: Paul Bausch / Paul Bausch

De SP heeft ondanks haar enthousiasme enkele zorgen gekregen over de plannen voor een ‘groene waterberging’ op het voormalige terrein van voetbalvereniging DESM. Overtollig afvalwater gaat daar door de natuur in een zogenaamd moerasfilter gezuiverd worden maar buurtbewoners maken zich zorgen over de snelheid van de plannen, gebrekkige communicatie en transport van grond.

Een van de belangrijkste redenen voor het vinden van een nieuwe locatie voor voetbalvereniging DESM was de slechte ondergrond van haar velden. Het terrein ligt aan de rand van een moeras en dat gecombineerd met de bereikbaarheid en de wens om dichter bij de stadswijk Leuken te kunnen voetballen was een belangrijke reden voor de verplaatsing enkele jaren terug.

Met de omvorming van de voetbalvelden tot een moerasfilter voor afvalwater is een nuttige nieuwe bestemming gevonden. Naast de velden ligt al een betonnen overstort-bassin waar rioolwater tijdens hoosbuien tijdelijk opgevangen wordt zodat het niet in het open water terecht komt. Een moerasfilter is een aanvulling op dat bassin en zorgt ervoor dat Weert ook in de toekomst droge voeten houdt.

Er zijn onder buurtbewoners echter wel zorgen ontstaan over de aanleg van dat moerasfilter. Men wordt volgens eigen zeggen niet genoeg betrokken bij de plannen. Het gaat allemaal erg snel en er is weinig ruimte voor inspraak. Zo zijn er in de afgelopen dagen al vele bomen in het gebied gekapt zonder dat er naar ideeën van buurtbewoners over de toekomstige inrichting van het gebied geluisterd is.

Ook over het transport van grond bestaan er vragen. Het moerasfilter zal een verdiepte ligging krijgen. Daarvoor is de afvoer van veel grond nodig. Ook is er nieuwe grond, substraat genaamd, nodig voor de aanleg van het filter. Dit zal allemaal aan- en afgevoerd moeten worden via de smalle Koekoeksweg die al niet in een beste staat verkeerd. Directe omwonenden maken zich zorgen over beschadigingen aan hun huizen door trillingen van zwaar vrachtverkeer.

De SP wil onder andere weten waarom er niet gekozen wordt voor een tijdelijke aan- en afrit die aansluit op de Ringbaan Oost. Een tijdelijke weg die bestaat uit puinstolsel zou naar de toekomstige waterberging slechts zo’n tweehonderd meter lang zijn en veel overlast voor buurtbewoners voorkomen. Ook willen buurtbewoners een grotere stem in de uiteindelijke inrichtingsplannen. De SP vindt dat draagvlak vanuit de buurt erg belangrijk is voor het slagen van het ambitieuze project.

De brief met vragen moet binnen enkele weken beantwoord worden. Hopelijk is dit op tijd om nog een redelijke invloed op de plannen uit te kunnen oefenen.