Schot in oplossing voor Weerter verkeersknelpunten

10 maart 2016

Schot in oplossing voor Weerter verkeersknelpunten

Foto: Joey Engelen / VVD Weert

Het lijkt erop dat twee veel besproken verkeersknelpunten in Weert snel aangepakt kunnen gaan worden zo meldde het College van B&W vanavond. Het gaat dan om aanpassingen aan het Stationsplein en de kruising Maaseikerweg – Beatrixlaan.

Op het Stationsplein starten binnenkort herstelwerkzaamheden aan het tegelwerk. Tussen het natuursteen zijn voegen los gereden en voor de uitgang van het NS-station zit een bult in het klinkerwerk. Deze euvels worden vóór de zomer opgelost door de aannemer. Omdat dit nog onder de garantie van de oplevering valt kosten deze werkzaamheden de gemeente geen cent.

Ook zal er binnenkort beken worden of en wat er aan de verkeerssituatie op en rond het Stationsplein aangepast dient te worden. Naar aanleiding van het verbeterplan dat SP, VVD en Weert Lokaal eind vorig jaar indienden zijn er een drietal ‘modellen’ opgesteld. Die worden nu nog besproken met ervaringsdeskundigen zoals omwonenden en verkeersdeelnemers die veel op het plein komen. Daarna zal een en ander aan de raad voorgelegd worden.

Foto: Peter Weekers / Buurtschap Moesel-1

Over een aanpassing aan de kruising Beatrixlaan – Maaseikerweg heeft onlangs een overleg plaatsgevonden tussen de gemeente en buurtbewoners die zich al lange tijd met de zaak bezig houden. Een positief gesprek trouwens, zo bevestigen de buurtbewoners ook aan de SP

Op verzoek van de raad worden er twee plannen uitgewerkt: het aanpassen van de huidige T-splitsing zoals het College van B&W tot nu toe wenste en een rotonde zoals de buurtbewoners wensen.

Verschillende ontwerpen die zijn opgesteld door een ingenieursbureau zijn met de buurtbewoners besproken. Ook brachten de buurtbewoners zelf een ontwerp in. Doel is om uiteindelijk een uitgewerkte veilige, technisch haalbare en door de buurtbewoners ondersteunde rotonde aan de raad gepresenteerd kan worden.

De gemeenteraad kan vervolgens waarschijnlijk in mei een keuze maken tussen een T-splitsing en een rotonde en er in dat laatste geval budget voor zien te vinden. Het is daarom op dit moment nog te vroeg om te zeggen wanneer de schop in de grond kan maar daarover zal zodra het besluit genomen is duidelijkheid komen.

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet: ‘Ook al begrijp ik dat we er nog niet zijn, toch ben ik blij. Er wordt duidelijk doorgewerkt aan een oplossing voor beide knelpunten. En belangrijker nog, er wordt geluisterd naar mensen . Het zal straks aan de gemeenteraad zijn om keuzes te maken al realiseer ik me maar al te goed dat ook dan niet iedereen tevreden zal zijn. Tijdens een WK-voetbal telt Nederland bij wijze van spreken 17 miljoen bondscoaches en in krijg wel eens het idee dat er in Weert 50.000 verkeersdeskundigen wonen. Als SP zullen we uiteraard in ieder geval ons best doen om de juiste keuzes te maken.’