Bomen Zuiderstraat niet gekapt

3 mei 2016

Bomen Zuiderstraat niet gekapt

Foto: Jeroen Goubet / SP Weert

De negen beeldbepalende esdoorns aan de Zuiderstraat in de wijk Keent hoeven toch niet te verdwijnen. Dat meldde wethouder Litjens vanavond aan de SP. Anderhalf jaar geleden stonden de bomen op de nominatie om gekapt te worden.

De bomen zijn ongeveer zestig jaar oud en zo’n dertig meter hoog. Tot ongenoegen van de SP moesten de bomen gekapt worden. Het wortelstelsel zou mogelijk niet sterk genoeg zijn om de bomen overeind te houden. Bovendien was de  groeikracht van de bomen terug gelopen sinds het naastliggende woon-zorgcomplex Zuyderborgh enkele jaren terug gebouwd werd.

De SP stelde er destijds vragen over. Intussen heeft er een ‘second opinion’ plaatsgevonden.

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet; ‘Het blijkt dat als de groeikracht van de bomen weer verbeterd kan worden er geen gevaar bestaat dat ze omvallen. Er is sowieso geen direct gevaar, de bomen zijn niet rot.’

‘De groeikracht kan eenvoudig verbeterd worden. Door de bodem rond de wortels wat te beluchten en bemesten komen er nieuwe voedingstoffen bij de boom. Ook is de grondwaterstand rond de bomen gedaald sinds er een beek naast gegraven is. Bomen kunnen daar slecht tegen. De grondwaterstand gaat nu weer verhoogd worden door de beek minder diep te maken.’

Al met al kleine ingrepen die laten zien dat er soms misschien wel te snel naar de zaag gegrepen wordt. Alweer een mooi stukje groen in Weert gered!