SP raadslid Arjen Lobregt stopt

12 mei 2015

SP raadslid Arjen Lobregt stopt

SP gemeenteraadslid Arjen Lobregt stopt. Lobregt nam vorig jaar tijdelijk de zetel in van Angela Geurts toen zij op het punt stond haar tweede kindje te krijgen. Omdat haar terugkeer voorlopig niet aan de orde is zal de SP op zoek gaan naar een vaste vervanger.

Lobregt; ‘ik heb voorig jaar al duidelijk gemaakt dat mijn raadslidmaatschap eindig zou zijn, ik heb Angela voor een beperkte tijd willen vervangen. Nu haar terugkeer voorlopig niet aan de orde is heb ik binnen de fractie aangegeven dat ik niet alsnog voor langere tijd raadslid wil blijven. De overweging is een hele praktische, het werk kost mij te veel tijd.’

Angela kreeg vorig jaar haar tweede kindje. De zorg voor haar gezin is door persoonlijke omstandigheden voorlopig niet te combineren met het raadslidmaatschap.

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet. ‘We hebben als partij de mens hoog in het vaandel staan en dan moeten we ook oog hebben voor onze eigen mensen en ze niet tot vervelende keuzes  dwingen. Angela heeft tot haar eigen spijt aangegeven voorlopig niet terug te kunnen keren in de raad en Arjen wil geen open einde aan de duur van zijn raadslidmaatschap. De enige juiste beslissing is dan om een vaste vervanger te zoeken.

De SP heeft al gesprekken gevoerd met mogelijke opvolgers. Daarbij wordt de volgorde van de kieslijst aangehouden. Goubet; ‘we hebben vorig jaar gelukkig een goede lijst opgesteld met genoeg kandidaten die zonder meer het stokje over kunnen nemen. Maar we willen diegenen eerst even de tijd geven om een goede beslissing te nemen, de opvolging zal tenslotte voor de komende drie jaar, de rest van deze raadsperiode zijn.’

De SP verwacht toch op korte termijn een opvolger voor Arjen Lobregt te hebben gevonden. Zij of hij zou dan al deze maand tijdens de aanstaande raadsvergadering geïnstalleerd kunnen worden.

Lobregt hield zich het afgelopen jaar in de raad bezig met alle ontwikkelingen in de zorg, met name de overheveling van een groot aantal zorgtaken van het rijk naar de gemeenten. Een moeilijk dossier dat voor de SP heel belangrijk is maar waarin hij toch een vliegende start maakte. De SP is hem daar zeer dankbaar voor.