´Onzin om hier de zaag in te zetten´

21 mei 2015

´Onzin om hier de zaag in te zetten´

Foto: Nico van den Bent / SP Weert

Verontwaardiging bij SP-Statenleden Bram Schaminée en Peter Visser die gisteravond kwamen kijken naar de bomen langs de Roermondseweg in Weert. Samen met Weerter SP fractievoorzitter Jeroen Goubet, commissielid Nico van den Bent en een aantal jongeren van ROOD werd een korte wandeling langs de N280 gemaakt.

Na zich verzameld te hebben op de parkeerplaats van restaurant De Tos wandelde het gezelschap onder andere langs de plek waar ROOD, de jongerenorganisatie van de SP, vorige week op ludieke wijze met protestborden actie voerde vóór de bomen. Onderweg vertelden Jeroen en Nico over de geschiedenis van de plannen rond de N280.

Foto: Nicole Goubet - Peeters / SP Weert

Het was de Statenleden vooraf al duidelijk dat de bomen niet zouden moeten verdwijnen, ‘maar altijd goed om met eigen ogen te zien waar het om draait’ aldus Visser. Op 4 juni aanstaande wordt er in de provincie weer gesproken over de plannen voor de N280.

Met de ervaringen tijdens het bezoek en achtergrondinformatie die de Statenleden van de Weerter SP’ers kregen kunnen ze het verzet tegen de kap in het provinciehuis verder opvoeren.

Foto: Nicole Goubet - Peeters / SP Weert

Na het bezoek aan de N280 werd er ook nog een stop gemaakt bij de Centrale Zandwinning. De provincie speelt een belangrijke rol in het afgeven van vergunningen. Hier werd ook nog gesproken met een buurtbewoner die toevallig met de hond langsliep en veel informatie over de ontgronding wist te geven. Hij ergerde zich onder andere aan het gesloten karakter van de plas. ‘Dit is grond en natuur van ons allemaal maar omdat CZW er mag graven staat hier al vijftien jaar een omheining. Nederland wordt steeds hekker’, zo grapte hij.

Ook de ontgronding kan voortaan op extra aandacht vanuit de Statenfractie rekenen, zeker nu er een nieuwe vergunning aan zit te komen.