Steun Bouwend Nederland voor provinciaal SP-plan verwijdering asbestdaken

12 maart 2015

Steun Bouwend Nederland voor provinciaal SP-plan verwijdering asbestdaken

Foto: onbekend / shutterstock.com

De organisatie bouwend Nederland heeft haar steun toegezegd aan het grootschalige plan van de SP Limburg om asbest daken in Limburg te gaan verwijderen. Dit brengt de uitvoer een flinke stap dichterbij, ook in Weert. De SP Weert vroeg eerder dit jaar namelijk of de gemeente het verwijderen van asbest ook wil stimuleren, maar die gaf toen niet thuis.

Voorzitter Maxime Verhagen van Bouwend Nederland zegde gisteren steun toe aan het Asbestplan Limburg van de SP zo meldt de Provinciale tak van de partij.

Fractievoorzitter Daan Prevoo: “Door nu te beginnen met de asbestsanering van daken zetten we tijdig in op het behalen van de doelstellingen voor 2024. We hebben nog maar negen jaar de tijd om dit te realiseren. Tot nu toe heeft de overheid te weinig gedaan en lopen de resultaten behoorlijk achter.”

“Door flink te investeren creëren we niet alleen extra banen. Er komt ook aanzienlijk meer werk voor de bouwsector. Want we zetten gelijktijdig in op het isoleren van daken en met de regeling voor het plaatsen van zonnepanelen ontstaat meer werk voor installateurs. De hele samenleving heeft profijt van een grootschalige regeling, omdat verwijdering simpelweg onvermijdelijk is. Door hier nú echt werk van te maken verkleinen we de kans op calamiteiten, zoals die in Roermond en elders in het land plaatsvonden.”

Het antwoord van de gemeente Weert op een brief van de SP waarin de partij opriep om het verwijderen van asbest te stimuleren was eerder dit jaar lauw. Maar de nieuwe steun voor het plan biedt hoop.

SP commissielid Nico van den Bent ‘Als het Limburgse SP plan erdoor komt ontstaan er voor Weert nieuwe mogelijkheden om ook op dit gebied ons groene gezicht te laten zien. Wij zullen dan zeker met initiatieven komen.’

Gemeente weet hoe te handelen bij asbestbrand