College op initiatief SP aan de slag met LED-verlichting

18 december 2014

College op initiatief SP aan de slag met LED-verlichting

Foto: Jeroen Goubet / eigen werk

Het college van B&W is aan het bekijken of het versneld vervangen van alle of een groot deel van de huidge straatverlichting in Weert door LED-verlichting een optie is. Contacten met de gemeente Tilburg waar dit enkele jaren geleden met succes is gestart zijn inmiddels aangeknoopt. Dat meldde wethouder Gabriëls van duurzaamheid dinsdag aan de SP nadat de partij enkele weken terug aan hem de suggestie had gedaan.

Het laten branden van de lampen op straat kost veel geld. Een belangrijk voordeel van LED-verlichting is dat het vele malen energiezuiniger en dus goedkoper is. SP fractievoorzitter Jeroen Goubet. ‘Weert zit in financieel zwaar weer. Het laten branden van LED-verlichting is zoveel zuiniger dat het versneld vervangen van de huidige lampen zichzelf héél snel terugbetaald en daarna voor een blijvende kostenbesparing zorgt’.

Met versneld vervangen bedoeld de SP dat er niet gewacht moet worden totdat de levensduur waarop de huidge lampen afgeschreven zijn is bereikt. Ook lampen die nog een tijdje mee zouden kunnen nu al vervangen is slimmer.

LED-verlichting is niet alleen zuiniger en daarmee beter voor het milieu, het heeft nog meer voordelen.

• De lampen gaan langer mee. De nieuwste LED-verlichting gaat rond de 150.000 branduren (17 jaar) mee. Ervan uitgaande dat de lamp de helft van de tijd (’s nachts’) aan is wordt dat al 34 jaar.
  • LED geeft beter licht. De lichtstraal is beter te bundelen waardoor deze alleen op de weg gericht is en niet op de omgeving. Dat is ook veiliger omdat het is rustiger voor de ogen.
  • In het verlengde daarvan levert LED minder lichtvervuiling op. Met een kleinere hoeveelheid licht wordt een beter verlichting bereikt. D
  • In het verlengde hiervan verbeterd de (sociale) veiligheid
  • LED licht is te dimbaar wat een verdere besparing oplevert. Door sensoren in de verlichting kunnen lampen op afgelegen wegen aanspringen wanneer er een voertuig of persoon langskomt. De weg of het pas is alleen enkele lampen vóór en achter de voorbijganger verlicht.

Foto: Onbekend / creative commons picture search

Een verkeersweg vóór en na het aanbrengen van LED-verlichting

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet;  ‘Weert hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. In Tilburg is men al jaren geleden gestart. De voordelen zijn onmiskenbaar. Bovendien sluit dit perfect aan bij het imago dat Weert als groenste stad zichzelf aan wil meten. Wat willen we nog meer?

Wanneer er concrete resultaten te verwachten zijn is nog niet bekend.

De SP zal het versneld invoeren van LED verlichting in ieder geval opnemen in haar bezuinigings- en investeringspakket waarmee de partij binnenkort wil komen. In dit pakket zal de SP haar visie op het weer financieel gezond maken van Weert geven, vooruitlopend op de plannen van de gemeente zelf.

Weert zet in op LED-verlichting