Haagse politiek pakt regio alweer: voorlopig geen stoptrein Weert - Roermond

20 december 2013

Haagse politiek pakt regio alweer: voorlopig geen stoptrein Weert - Roermond

Na het krampachtige vasthouden van de regering aan een ‘nee’ voor de KMS een paar weken geleden, komt er nu opnieuw tegenwerking voor Weert en de regio vanuit Den Haag. Er vond gisteren een debat in de Tweede Kamer plaats waarin gesproken werd over een stoptreindienst tussen Weert en Roermond met stops in Baexem en Haelen. Met name coalitiepartijen VVD  en PvdA blokkeerden  een voorstel van de Christenunie om dit mogelijk te maken.

Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de Christenunie wilde gisteren tijdens het debat een motie indienen maar daar was geen meerderheid voor. Ze wacht daarom nu met de motie om ervoor te zorgen dat die niet zomaar weggestemd wordt. SP, PVV en Groenlinks hadden van tevoren aangegeven de motie in ieder geval te steunen.

'Op dit moment lijkt het erop, dat de coalitie zijn gelederen gesloten houdt en tegen mijn motie zal stemmen', aldus Carla Dik-Faber na alfoop van het debat. Zij vindt dit onbegrijpelijk en beloofde in gesprek te blijven met haar collega's, in de hoop hen over de streep te trekken.

Fractievoorzitter van de Weerter SP Jeroen Goubet: ‘Dit is weer iets dat Weert door de neus geboord wordt. Het begint er toch sterk op te lijken dat deze regering een regering voor de randstad is die denkt dat Nederland voorbij Eindhoven ophoudt. De KMS weg, geen verbreding van de A2 en nu dit weer. Meer druk vanuit Weert en Roermond kan misschien helpen.  Ik heb vandaag vragen aan burgemeester en wethouders gestuurd omdat we willen weten wat ze tot nu toe aan lobbywerk hebben gedaan om de treindienst voor elkaar te krijgen.´

De vragen zullen in ieder geval tijdens de eerstvolgende commissievergadering in het nieuwe jaar besproken worden.

Een schril contrast in 2011: SP blij met plannen voor treinstations in Baexem en Haelen