SP zorgt voor meerderheid: Laar krijgt nieuwe school, Montessori krijgt dit jaar duidelijkheid

28 juni 2012

De gemeenteraad van WeertNa een urenlang en bij vlagen fel debat in de gemeenteraad gisteravond werd de gemeenteraad het uiteindelijk eens over de bouw van een nieuwe school voor het dorp Laar en de in aanbouw zijnde woonwijk Laarveld en het nog dit jaar verschaffen van duidelijkheid aan de Weerter Montessorischool over een definitieve tweede vestiging.

De school in Laar is al jaren aan vervanging toe. Gisteren kon de raad een besluit nemen om een nieuwe school te bouwen zo´n beetje tussen het kerkdorp Laar en de in aanbouw zijnde Weerter woonwijk Laarveld in. Vanaf 2009 was er het plan om hier een ´dubbele´ school te bouwen, één schoolgebouw voor twee scholen. De katholieke Laarder basisschool St. Franciscus en een tweede vestiging voor de Weerter Montessorischool.

Het college van Burgemeester en Wethouders kwam echter vorig jaar met het plan om alleen voor St. Fransiscus op die plek een nieuwe school te bouwen, niet meer voor de Montessori. Belangrijkste argument waren teruglopende leerlingaantallen in Weert.

De SP was het hier gisteren samen met D66, PvdA en raadslid Jacobs van Weert Lokaal niet mee eens. Twee scholen onder één dak levert voordelen op en vergroot de levensvatbaarheid van beide scholen. St Fransiscus heeft namelijk slechts vier klaslokalen. Bovendien wordt de nevenvestiging van de Montessorischool al jaren heen en weer gesleept door Weert. De school moest in haar bestaan maarliefst negen keer verhuizen. De SP en de andere genoemden vonden dat Montessori eindelijk recht had op een definitieve plek.

De rest van Weert Lokaal en het CDA steunde het voorstel van het college, alleen bouwen voor St. Fransiscus. De verdeeldheid werd compleet toen zes van de negen VVD raadsleden ineens aangaven dat ze helemaal geen nieuwe school wilden! Einde oefening voor St. Fransiscus en Montessori kon het ook maar bekijken dus. De overige drie VVD raadsleden steunden samen met het CDA en Weert Lokaal het collegevoorstel. Voor geen enkel plan was er nog een meerderheid.

Wat volgde was een urenlang debat met tot twee maal toe een schorsing waarin koortsachtig overlegd werd over hoe nu verder. Helemaal geen voorstel aannemen zou namelijk helemaal geen nieuwe schol(en) betekenen.

Uiteindelijk besloot de SP om de impasse te doorbreken. Door de dubbele school dan maar los te laten, te kiezen voor nieuwbouw voor alleen St Fransiscus maar wèl met de garantie dat de Montessorischool nog dit jaar duidelijkheid krijgt over een definitieve plek zorgde de SP voor een nipte meerderheid.

De garantie aan Montessori werd verankerd door een ter plekke geschreven motie (voorstel) die werd gesteund door alle partijen behalve D66.

De SP is blij met het resultaat. ‘Hoewel het debat erg lang duurde en het soms erg moeilijk was om details en hoofdzaken nog van elkaar te onderscheiden was het erg goed om te zien dat raadsleden onderling in discussie gingen. En niet alleen vragen aan de wethouder stelden. Er was grote verdeeldheid in de raad, zelfs intern binnen partijen waardoor het debat op het scherpst van de snede gevoerd werd. Door een praktisch ingestelde SP lukte het om uiteindelijk tot een oplossing te komen. Het resultaat is niet precies zoals we gehoopt hadden, maar bevredigend. Laar en Laarveld krijgen een nieuwe school en de Montessori krijgt snel duidelijkheid,’ aldus SP raadslid Bert Peterse.