SP wil gratis fietsenstalling behouden

13 december 2011

SP wil gratis fietsenstalling behouden

Heeft de SP een date met jou?De SP stelt tijdens de komende raadsvergadering van 14 december voor om de bewaakte fietsenstalling aan de Hegstraat ook in 2012 gratis te houden. Het college stelt voor om 50 cent per stalling te vragen. Hiermee wordt 30.000 euro bespaart. Het gratis houden van de stalling levert nog steeds een besparing van 6.000 euro op.

“Sinds 2010 zijn de bewaakte fietsenstallingen in de Weerter binnenstad op initiatief van de SP gratis,” licht SP-raadslid Bert Peterse toe. “De SP kwam met het voorstel om de aantrekkelijkheid van de binnenstad te vergroten en om het fietsen te stimuleren. Cijfers laten zien dat het heeft gewerkt. Het gebruik van de stallingen is tot nu in 2011 (109.089) ten opzichte van 2009 (61.404), toen er nog betaald moest worden, met 80 procent toegenomen!”

Ondanks dit enorme succes wordt de maatregel terug gedraaid. Peterse: “De gemeente wil 30.000 euro extra binnenhalen. De stalling aan het Raphaelpad sluit sowieso. De stalling aan de Hegstraat blijft open. Als deze gratis blijft, dan besparen we nog steeds 6.000 euro. Bovendien, als de stalling op eigen grond van de gemeente komt, kan nog meer bespaard worden.”

De SP dient woensdag tijdens de raadsvergadering een voorstel in om de stalling aan de Hegstraat gratis te houden. Het lijkt erop dat er in ieder geval steun is van de partijen PvdA en D66.

gebruik bewaakte fietsenstallingen bijna verdubbeld
Uit 2009: Bewaakte fietsenstallingen in Weert worden gratis