Cranendonckse politiek breekt een lans voor verleggen bushalte College

13 september 2011

Cranendonckse politiek breekt een lans voor verleggen bushalte College

het busstation van Weert aan de St. MaartenslaanDe lokale partij Cranendonck Actief! uit buurgemeente Cranendonck gaat aanstaande dinsdag in haar gemeenteraad een voorstel indienen voor de verplaatsing van buslijn 173 tussen Eindhoven en Weert naar een route die dichter langs het nieuwe College (voorheen Bisschoppelijk College) komt. Ouders, school, de SP in Weert en Cranendonck Actief pleiten hier al sinds de verplaatsing van de school voor.

Begin dit jaar verhuisde middelbare school het College naar haar nieuwe gebouw aan de Parklaan in Weert. Maar de buslijn en de bushalte waarvan veel leerlingen uit met name Budel gebruik maken werd niet mee verplaatst. De buslijn volgt nu nog de Kazernelaan met een halte bij het oude schoolgebouw. Leerlingen moeten ongeveer een kilometer naar de nieuwe school lopen via gevaarlijke wegen zonder stoep en waar met een snelheid van 50 kilometer per uur mag worden gereden.

In maart startte een groep ouders van leerlingen van het College een handtekeningenactie onder de ouders om busvervoerder Hermes ervan te overtuigen te halte en route te verplaatsen. Die reageerden massaal. Maar Hermes toonde zich vervolgens niet bereid de buslijn te verplaatsen waarop ouder, school en de SP de handen ineen sloegen.

De meeste invloed heeft echter de Brabantse politiek. Buslijn 173 tussen Eindhoven en Weert wordt verzorgd door Hermes. De exploitatie van de buslijnen, waaronder deze, in Zuid-Oost Brabant valt onder verantwoordelijkheid van de SRE, (Samenwerkingsverband Regio Eindhoven). De gemeente Cranendonck maakt deel uit van het SRE.

Tot nu toe werkt Hermes niet mee. De busmaatschappij zegt dat omrijden teveel tijd kost. "Maar het is gemakkelijk te bewijzen dat dit bijna te verwaarlozen is" aldus SP raadslid Jeroen Goubet: 'De voorgestelde route is precies één kilometer langer dan de bestaande en voert geheel over wegen waar 50 of zelfs 70 kilometer per uur mag worden gereden. Zelfs als je ervan uitgaan dat de bus met gemiddeld slechts 40 kilometer per uur kan doorrijden, dan betekend dat een extra reistijd van slechts anderhalve minuut!"

Tijd die overigens gemakkelijk gewonnen kan worden door de route tussen Budel, Maarheeze en Leende ook aan te passen, iets waar de SP in Noord Brabant trouwens ook al langer voor pleit. "En daarbij, de ouders zouden al tevreden zijn als de voorgestelde route langs het College maar tweemaal per dag gereden wordt. De school heeft namelijk een vaste begin en eindtijd van de schooldag. De grootste lichting scholieren zit dus in één bus," aldus Goubet.

Cranendonck Actief! dient aanstaande dinsdag tijdens de Cranendonckse gemeenteraadsvergadering een voorstel (motie) in om haar college van Burgemeester en Wethouders op te dragen ook druk uit te oefenen op Hermes en het SRE. Vertegenwoordigers van de lokale partij hadden onlangs al een goed gesprek met Weerter wethouder Kirkels.

Ook de Weerter SP blijft de zaak volgen en zal naar gelang het verloop van de zaken in het Brabantse wellicht ook met een voorstel richting het Weerter college van Burgemeester en Wethouders komen.

voorgestelde busroute langs het nieuwe College

De huidige route volgt de Kazernelaan (boven). Verleggen van de route via de Nelissenhofweg, Parklaan en Ringbaan West biedt de mogelijkheid voor een nieuwe halte bij de nieuwe school. De halte aan de Kazernelaan, die ook veel gebruikt wordt door militairen van de Koninklijke Militaire School, kan een stukje verplaatst worden naar het begin van de Nelissenhofweg als het lukt om de KMS in Weert te houden.

College en ouders aan de slag voor oplossing bushalte