SP meldt zich af voor informele raadssessie (update)

17 oktober 2010

SP meldt zich af voor informele raadssessie (update)

bla blaDe gemeente Weert moet in de komende jaren net zoals alle gemeenten veel gaan bezuinigen. Het college van burgemeester en wethouders wil daar ´informeel´ samen met de raad over gaan praten. De SP meldt zich af.

Onofficieel overleg klinkt op zich onschuldig maar dat is het zeker niet. De bijeenkomsten zijn in het geheim en de SP doet daar niet aan mee.

Geheime vergaderingen kunnen wat de SP betreft alleen als het om gevoelige informatie over personen gaat. Of als dat het over financiële zaken gaat waarbij de gemeente en dus de Weertenaar voor veel geld het schip in zou kunnen gaan mocht het meteen allemaal bekend zijn. Uiteindelijk moet volgens de SP alle informatie openbaar worden.

Ook al zijn de bijeenkomsten over bezuinigingen die door het college voorgesteld worden niet officieel, ook al worden er geen besluiten genomen, je loopt altijd het risico dat de dingen die besproken worden door gaan lopen in officiële bijeenkomsten. "Daar hebben we het toch over gehad?".

De SP wacht daarom alle voorstellen die eventueel in het geheim besproken worden af en zal er een oordeel over vellen zodra deze tijdens openbare bijeenkomsten besproken worden.

Update 19-10: Inmiddels heeft de gemeente naar aanleiding van vragen van de pers en SP verklaard dat de bijeenkomsten openbaar zullen zijn. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan een van de belangrijkste bezwaren van de SP. De SP-fractie wacht nu de uitnodiging af en besluit aan de hand daarvan of een SP-raadslid zal deelnemen aan deze extra bijeenkomsten.

Update 26-10: Alle vrees van de SP is uitgekomen. Een slecht georganiseerde bijeenkomst en een slecht verslag onder andere. Door onze brief zijn andere fracties ook alerter geworden. Leden van CDA en PvdA deden niet mee aan elk onderdeel en toonden zich kritisch. Tijdens de begroting zullen CDA en SP een motie indienen over de verdere procedure.

Update 2-11: Zojuist is in de agendacommissie besloten dat de tweede 'sessie' geen doorgang zal vinden. Het college gaat zich beraden over het vervolg van de procedure om te komen tot bezuinigingsplannen. Deze voorstellen worden eerst in de verschillende fracties besproken en komen dan in een openbare informatiebijeenkomst terug.

uit 2006: SP raadsleden niet meer achter gesloten deuren