Tak: Steun alsnog Samen Zorgen Huis

13 september 2010

Tak: Steun alsnog Samen Zorgen Huis

Jan TakSP-raadslid Jan Tak heeft een oproep gedaan aan raadsleden en wethouders van de gemeente Weert om het initiatief voor een Samen Zorgen Huis te steunen. Een poging van de stichting Samen Zorgen Huis Boshoven om een kleinschalige ziekenboeg in de wijk te realiseren liep deze zomer vast vanwege het ontbreken van durf bij zorgaanbieders en financierders. Tak pleit er namens de SP voor om het project te steunen middels het regiofonds Midden-Limburg (GoML).

Tak nam zijn initiatief nadat bijna iedereen die hij sprak het zonde vond dat het Samen Zorgen Huis niet doorging. Tak: 'Het Samen Zorgen Huis is
een geweldig mooi initiatief, om de ziekenzorg weer terug in de wijken te krijgen. Toch dreigt het 'vanwege de crisis' niet door te gaan. Instanties durven geen nieuwe paden in te slaan. Maar iedereen die ik spreek vind het wel heel jammer. Nou, dan moet het toch ook lukken?'

Volgens de stichting Samen Zorgen Huis is er met name financiële ruggensteun nodig voor de exploitatie van 3 tot 5 jaar om het initiatief
door te kunnen laten gaan.

Het voorstel van de SP is om deze noodzakelijke steun van 3 tot 5 jaar te verwerven door het voor te dragen als een 'pilot'-project voor de Gebieds
Ontwikkeling Midden Limburg. Jan Tak: “Immers, als dit pilot project in Weert slaagt, het haalbaarheidsonderzoek heeft immers uitgewezen dat het
project haalbaar is, dan worden Samen Zorgen Huizen mogelijk in de gehele regio waarin ze, naast hun bewezen voordelen, ook een rol kunnen spelen tegen de verwachte leegloop van dorpen door de vergrijzing. Het ontbreken van noodzakelijke voorzieningen is dikwijls een doorslaggevende reden om te vertrekken uit een wijk of dorp. Het regionale belang van het pilot project in Weert kan mede door deze invalshoek aangedragen worden.”

In zijn brief aan mede-raadsleden en het college van b&w doet Tak een oproep om, wetende dat de stichting Samen Zorgen Huis blijft bestaan en
dat de beoogde locatie op Boshoven een zorgfunctie blijft behouden, mee te denken en te helpen zodat dit project in Weert doorgang kan vinden.

De brief van Jan Tak:

Aan het college van burgemeester en wethouders en de raadsleden van de gemeente Weert

Weert, 28 augustus 2010

Betreft: steun aan initiatief Samen Zorgen Huis

Geacht college, geachte leden van de gemeenteraad, beste collega's,

Op 13 juli hebben wij een communiqué ontvangen van gemeente Weert en de Stichting Samen Zorgen Huis met de mededeling: “Samen Zorgen Huis Boshoven gaat niet door”.

In dat communiqué en in het begeleidend schrijven van wethouder Coolen wordt door de voorzitter van de stichting mevrouw Gresnigt en de wethouder de nadruk gelegd dat het enorm spijtig is dat gestopt moet worden met dit unieke project. Naar mijn indruk wordt deze spijt gedeeld door het overgrote gedeelte van de Weerter raadsleden en misschien wel door allemaal. Vandaar mijn brief.

In het haalbaarheidsonderzoek, dat heeft plaatsgevonden, is aangetoond dat een Samen Zorgen Huis haalbaar zou zijn mits aan bepaalde voorwaarden zou worden voldaan. Die betroffen vooral de zorgaanbieders en medewerking van de financiers. Dreigende bezuinigingen en veranderingen in de AWBZ zorgen ervoor dat zorgaanbieders minder snel buiten gebaande paden durven treden.
Naar mijn mening een redelijk begrijpbare houding in deze tijd.

Ik heb contact gezocht met de voorzitter van de stichting, Marleen Gresnigt, die vertelde dat er hoofdzakelijk financiële ruggensteun nodig is voor de exploitatie van 3 tot 5 jaren om door te kunnen gaan. Daardoor zou het mogelijk worden zorgaanbieders en financiers te overtuigen dat deze nieuwe paden geen risico inhouden maar juist op verschillende gebieden, ook financieel, verbeteringen met zich mee brengen.

Mijn voorstel is om deze noodzakelijke financiële ruggensteun van 3 tot 5 jaren te verwerven door het voor te dragen als een pilot project voor de Gebieds Ontwikkeling Midden Limburg. Immers, als dit pilot project in Weert slaagt, het onderzoek heeft immers uitgewezen dat het project haalbaar is, dan worden Samen Zorgen Huizen mogelijk in de gehele regio waarin ze, naast hun bewezen voordelen, ook een rol kunnen spelen tegen de verwachte leegloop van dorpen door de vergrijzing. Het ontbreken van noodzakelijke voorzieningen is dikwijls een doorslaggevende reden om te vertrekken uit een wijk of dorp. Het regionale belang van het pilot project in Weert kan mede door deze invalshoek aangedragen worden.

Van de voorzitter, mevr. Gresnigt, van de stichting Samen Zorgen Huis Boshoven heb ik bericht ontvangen dat het bestuur heeft besloten de stichting op dit moment nog niet op te heffen.

Van de wethouder Coolen heb ik begrepen dat de locatie op Boshoven een zorgfunctie blijft behouden.
Door dit schrijven pleit ik er voor dat het college rekening houdt met bovenomschreven optie.

Ik doe een beroep op u, als raadslid en collegelid, om mee te denken en te helpen zodat dit project in Weert doorgang kan vinden. Ik hoop u door deze brief daartoe te hebben aangespoord.

Met vriendelijke groeten,

Jan Tak