SP geïnformeerd over Samen Zorgen Huis

14 juni 2008

SP geïnformeerd over Samen Zorgen Huis

De beoogde locatie voor het Samen Zorgen huis, de voormalige OdaschoolSP Kamerleden Henk van Gerven en Paul Lempens, en SP raadslid Jan Tak hebben zich gisterenmorgen laten informeren over de plannen voor een ‘Samen Zorgen Huis’ in Weert. Er werd een presentatie gegeven door de initiatiefnemers van dit in Nederland unieke project.

Begin december vorig jaar werden de plannen gepresenteerd voor het ‘Samen Zorgen Huis’ op de locatie van de voormalige Oda-school (beter bekend als het witte schooltje tegenover de kerk in Boshoven). Het Samen Zorgen Huis is een soort ziekenboeg voor mensen die uitverpleegd zijn in het ziekenhuis, maar nog niet naar huis kunnen. Wat het project zo uniek maakt is dat beroepskrachten en mantelzorgers uit de wijk er gaan samenwerken. In tegenstelling tot de rest van de zorg zijn de beroepskrachten aanvullend, en niet leidend.

De SP is vol lof over dit initiatief omdat het vrijwilligers op een kleinschalige en menselijke manier weer een belangrijke rol in de zorg zal geven. Bovendien brengt het de zorg terug in de wijk.

Gemeente, provincie en het rijk hebben grote belangstelling voor het project. Als het slaagt zal het Samen Zorgen Huis toonaangevend zijn voor een nieuw soort zorg in Nederland.

Voormalige Odaschool

In het verleden is verwarring ontstaan tussen het Samen Zorgen Huis en het woonzorgcomplex (wozoco) dat voor de wijk Boshoven gepland is. Het mag duidelijk zijn dat het Samen Zorgen Huis geen vaste huisvesting wordt voor hulpbehoevenden, maar meer een ziekenboeg wordt. Ook mede initiatiefneemster Ans Bongers van het Samen Zorgen Buro gaf nog maar eens aan dat een Samen Zorgen Huis heel iets anders is dan een woonzorgcomplex.

Website van het Samen Zorgen Buro
‘Samen Zorg Huis’ Boshoven is geen wozoco