SP: afzien van volbouwen Nassaulaan

16 januari 2010

SP: afzien van volbouwen Nassaulaan

De kerk van Moesel, de bomen hoeven niet wegDe gemeente heeft zich flink in de nesten gewerkt met de bouw van een bakkerswinkel en een drukkerij aan de Nassaulaan in Moesel. De twee ondernemers, nu gevestigd aan de Sint Jozeflaan in Keent, moeten verkassen vanwege de bouw van een school daar (waar de SP én de bewoners tegen waren). Door een rechterlijke uitspraak mag aan de Nassaulaan voorlopig niet worden gebouwd en mogen de bomen voor de kerk niet worden gekapt. Hierdoor kan de bouw van de nieuwe school op Keent jaren vertraagd worden. De gemeente moet afzien van de bouw bij de Moeselkerk, vindt de SP.

In juni vorig jaar oordeelde de rechtbank in Roermond dat de bouw van een drukkerij en een bakkerij niet in het bestemmingsplan passen en daarom niet door mogen gaan. Bovendien mogen bomen die op de plek staan waar de bebouwing moet komen niet gekapt worden zo besloot de rechtbank. Het college is in beroep gegaan tegen deze uitspraken bij de Raad van State om de bouw toch mogelijk te maken.

Probleem voor de gemeente is dat deze strijd nog jaren kan gaan duren. De bouw van de brede school in Keent loopt daardoor (opnieuw) vertraging op. Sterker nog het uitstellen van de bouw kost de gemeente nu al erg veel geld en het risico bestaat dat een subsidie van 2,1 miljoen euro voor de bouw van de school niet doorgaat als de schop niet binnen afzienbare tijd de grond in gaat.

Het college wil daarom nu de twee ondernemers uitkopen. Voor een bedrag van in totaal krap 420.000 euro verlaten de twee ondernemers hun huidige panden aan de St. Josefslaan, en zoeken ze zelf een tijdelijk onderkomen totdat ze mogen bouwen aan de Nassaulaan. En mocht de gemeente haar rechtzaak niet winnen en bouw aan de Nassaulaan helemaal niet doorgaan, dan krijgen de ondernemers gezamenlijk nog eens 151.000 euro.

‘Dit zijn de blaren waar we op moeten zitten voor fouten uit het verleden. In het goedkoopste geval kost het de gemeente 420.000 euro, in het duurste 571.000. De SP vindt het erg dat verantwoordelijk wethouder Heuvelmans niet vindt dat er fouten zijn gemaakt. De wethouder schuift de schuld af naar de raad, die zou er constant met z’n neus bovenop hebben gezeten. Dat siert hem niet.’ aldus SP raadslid Jeroen Goubet.

Tijdens de commissievergadering Welzijn waar de zaak vorige week werd besproken bleek dat alle partijen in de raad ongeveer die mening hebben. Er werd gepleit voor een overzicht van alle gebeurtenissen in dit dossier sinds het besluit om de school te bouwen aan de St. Josefslaan’.

De SP is erg benieuwd naar dat overzicht. ‘Welke beslissingen zijn wanneer genomen, wanneer zijn er dingen toegezegd, contracten ondertekend, enzovoorts. Via dat overzicht moet de onderste steen boven komen’ aldus Jeroen Goubet.

Toch gaat de SP akkoord met het afkopen van de twee ondernemers. ‘Het is van belang dat de bouw van de school zo snel mogelijk van start kan gaan. Het duurt al veel te lang. En omdat de ondernemers ook al jaren niet weten waar ze aan toe zijn vindt de SP dat maar gelijk het bedrag van 571.000 euro betaald moet worden zodat bouw aan de Nassaulaan helemaal van de baan is. De SP is nooit voor het volbouwen van deze plek geweest," zo besluit Goubet.

Tijdens de vergadering bleek ook het CDA die mening te hebben. Over de zaak wordt verder gesproken tijdens de raadsvergadering volgende week.

Bomen bij kerk Moesel mogen niet gekapt worden