Ondernemers steunen verzet SP tegen winkels open op zondag

19 september 2009

Ondernemers steunen verzet SP tegen winkels open op zondag

Winkelend publiek in de Langstraat in WeertDe SP wil niet dat drie supermarkten in Weert voortaan iedere zondag open mogen zijn. Een voorstel daarvoor werd vorige week besproken door de gemeenteraad. Maar tijdens de commissievergadering Economische Zaken bleek de SP helemaal alleen te staan in haar standpunt.

Gisteren kregen alle raadsleden een brief van een grote supermarktondernemer in Weert die zijn winkels niet op zondag mag openen en dat ook niet wil. ‘Wij zijn niet gelukkig met zondagsopenstellingen gezien het feit dat wij al 70 uur per week open zijn. Daarnaast krijgen wij te maken met extra loonkosten om onze medewerkers op zondagen te laten werken. Mogelijk zullen een aantal medewerkers niet gelukkig zijn met werken op zondagen” Hij vreest dat supermarkten en winkels die niet op zondag open mogen de harde concurrentiestrijd zullen verliezen, wat ten koste gaat van voorzieningen in de wijken. “Samengevat doen wij een beroep op uw professionaliteit en verantwoordelijkheidsgevoel om oneerlijke concurrentie tegen te gaan en de leefbaarheid van de wijken binnen Weert en dorpen rondom Weert niet te ondermijnen,” zo besluit hij zijn brief.

SP raadslid Herman Beuvens: “Zoals uit de brief van de supermarktondernemer blijkt willen winkeliers helemaal niet op zondag open, zw waarschuwen net als de SP tegen dit besluit. Extra zwaar wordt het voor de kleine winkeliers. Zij kunnen nu al moeilijk opboksen tegen de grote jongens met veel meer personeel. Ik kan daarom niet begrijpen dat bijvoorbeeld ook een partij als de VVD die altijd zegt voor (kleine) ondernemers op te komen met dit collegevoorstel in wil stemmen.”

Definitieve stemming over het voorstel vindt in de raadsvergadering van aanstaande donderdag plaats.

SP: winkels niet elke zondag open