Kennismakingsbijeenkomst nieuwe Weertenaren: Milieustraat kan beter

21 juli 2009

Kennismakingsbijeenkomst nieuwe Weertenaren: Milieustraat kan beter

De gemeentewerf zoals zichtbaar vanaf de A2. Foto 2M mediaproducties.Afgelopen week organiseerde de gemeente zoals ieder jaar een kennismakingsbijeenkomst voor nieuwe inwoners, mensen die van buiten de gemeente in Weert zijn komen wonen. Tijdens de avond werd er door het college verteld over Weert en konden de nieuwe Weertenaren ook hun ervaringen en klachten kwijt.

Dik vijftig nieuwe Weertenaren waren aanwezig op de avond in het stadhuis. Namens de SP was gemeenteraadslid Jan Tak aanwezig om hen welkom te heten. Als enig raadslid trouwens.

Te horen was vooral tevredenheid over Weert. Een fijne plek om te wonen. Een paar klachten spitsten zich echter toe op de milieustraat. In vergelijking met andere gemeentes kan het schijnbaar beter.

Naar aanleiding daarvan stelde de SP een brief op aan het college van B&W om te vragen of er verbetermogelijkheden zijn.

Aan het College van B&W van de gemeente Weert
Kopie gemeenteraad

Betreft: schriftelijke vragen op basis van art. 40 RvO met het verzoek om schriftelijke beantwoording: herinrichting milieustraat.

Weert, 16 juli 2009

Geacht college,

Op dinsdag 14 juli jl. heeft uw college in het gemeentehuis een aantal nieuwe inwoners van Weert ontvangen. Namens de fractie van de SP was ook Jan Tak daarbij aanwezig.

De nieuwe Weertenaren konden vragen aan uw college stellen. Een opmerkelijk aantal van die vragen en opmerkingen gingen over de milieustraat. Men vond over het algemeen de inrichting van deze milieustraat niet erg klantvriendelijk. Vooral het feit dat een groot aantal containers alleen via een trap te bereiken was, vond men bezwaarlijk. Klanten van de milieustraat moeten, met soms zware spullen, een trap op naar een platform waar maar plaats is voor één persoon zodat er ook nog vaak beneden moet worden gewacht. Dat is niet erg klantvriendelijk. Wij kunnen uit eigen ervaring dit onderschrijven maar er zijn kennelijk vreemde ogen voor nodig om ons dit te laten inzien en te laten realiseren dat het ook anders kan.

Wij willen u daarom de volgende vragen stellen:

• Is het mogelijk om de containers die nu alleen via een trap te bereiken zijn, in de grond te laten verzinken zodat klanten niet zoveel hoeven te sjouwen?
  • Wat zou zo’n verbouwing gaan kosten?
  • Wat heeft dit voor gevolg voor de afvalstoffenheffing cq voor de tarieven van de milieustraat?

Met vriendelijke groeten,
H. Beuvens, J. Tak, fractie SP