SP’ers discussiëren over afval

23 oktober 2008

SP’ers discussiëren over afval

Grofvuil'Afval bestaat niet' zei Remi Poppe, een bekend SP-actievoerder en Tweede Kamerlid, al in de jaren '70 en '80. De laatste jaren zijn gelukkig steeds meer mensen, bedrijven en overheden tot die conclusie gekomen. Afval wordt tegenwoordig bijna geheel gerecycled en dient vervolgens weer als grondstof voor nieuwe producten. Maar hoe ver zijn we daar precies in, en welke problemen moeten we nog oplossen om in de toekomst nog milieuvriendelijker, slimmer en duurzamer met ons afval om te gaan?

Dat en veel meer was het onderwerp gisteravond in het Natuur en Milieucentrum in Weert tijdens een thema avond van de SP over afval. Zo’n vijftien SP’ers discussieerden mee.

De avond werd gepresenteerd door SP Tweede Kamerlid Paul Lempens. Samen met SP Tweede Kamer fractiemedewerker Patrick van Lunteren vertelde hij meer over hoe de SP door de jaren heen tegen afval aankeek en wat de SP op dit gebied probeerde te verbeteren. Conclusie is dat we de goede kant opgaan, en dat het SP standpunt door de jaren heen niet zoveel veranderd is.

SP raadslid Herman Beuvens vertelde vervolgens nog wat interessante feiten over afval in Weert. Zo produceren alle inwoners, bedrijven en instellingen in onze gemeente jaarlijks 20 miljoen kilogram afval. Maarliefst 400 ton daarvan is zwerfvuil. Ook de samenstelling van het afval kwam voorbij, en gezegd moet worden dat afvalscheiding nog veel beter kan. Tot slot stond hij ook even stil bij de enquête over grof huisvuil die de SP onlangs in Weert uitvoerde.

Nick van Kimmenade, directeur van‘The Recycling Company’ vertelde meer over zijn bedrijf, een uniek initiatief in Nederland en waarschijnlijk in Europa. In de binnenstad van Weert haalt hij sinds kort met een speciale fiets het afval van bedrijven, instellingen, particulieren enzovoorts op. Verschillende soorten afval zoals GFT, glas en restafval worden door de winkelier zelf gescheiden, en weggegooid in speciale dozen. Wanneer een doos vol is wordt hij opgehaald, dat kan zelfs iedere dag. Het afval wordt vervolgens naar de gemeentewerf aan de Graafschap Hornelaan gebracht, en daar met doos en al gerecycled. Het systeem is goedkoper, milieuvriendelijker en efficiënter dan de ‘traditionele’ manier van afval ophalen met containers en vuilniswagens. Weert heeft hiermee een wereldprimeur!

Na de interessante presentatie werd er tot slot gediscussieerd over ‘diftar’. Diftar is een nieuwe manier om de kosten van het ophalen en de verwerking van afval bij de mensen te heffen. Het is gebaseerd op het principe van ‘de vervuiler betaald’. Er zijn plannen om na 2012 in Weert diftar in te voeren. Of het systeem er komt, en hoe het eruit gaat zien is nog niet duidelijk. De discussie onder de leden was een eerste aanzet om het SP-standpunt hierover te vormen. Want zoals altijd zijn de leden bij de SP de baas!

SP presenteert resultaten enquête grof huisvuil