Klein verlies voor SP in Weert

5 juni 2009

Klein verlies voor SP in Weert

SP stemmers bedankt!Won de SP landelijk gezien in de verkiezingen licht, in Weert was dat gisteravond andersom. In 2004 haalde de SP 8,88% van de stemmen, dit keer was dat een half procent minder namelijk 8,38%. Daarmee ligt Weert wel boven het percentage stemmers dat landelijk voor de SP koos, dat was 7,1%

SP voorzitter Jeroen Goubet: ‘Slechts een heel klein verlies, maar dat is evengoed verlies en dus jammer. Misschien lag het eraan dat er geen mensen uit de regio of uit Weert zelf op de kieslijst van de SP stonden. In Heerlen heeft de SP fractievoorzitter in de gemeenteraad aldaar, Ron Meyer die op plek nummer 13 stond, enorm veel voorkeursstemmen gehaald. Maar dat is uiteraard koffiedik kijken. Jammer, maar niet teleurstellend.’

Verder stemmen de resultaten in Weert vrijwel geheel overeen met het landelijke beeld, al is het verlies van het CDA duidelijk groter, in Weert van 44,48% van de stemmen in 2004 naar 32,00% nu. Op haar beurt is de winst van de PVV in Weert weer groter, Wilders behaalde in Weert met 24,46% bijna een kwart van de stemmen tegen 17% landelijk. Die extra winst is een beeld wat in de gehele provincie Limburg zichtbaar is. Zoals bekend deed de PVV in 2004 niet mee. Ook het verlies van de PvdA is groter in Weert, haalde de PvdA in Weert gisteren 8,56% (een tikkeltje meer dan de SP), landelijk was dat 12,1%. Ook bleef de SP in Weert groter dan GroenLinks wat landelijk niet het geval is.

De opkomst in Weert lag met 33,51% onder het landelijke gemiddelde. In 2004 was de opkomst een dikke procent hoger, 34,58%. Dit alles is trouwens uitgebreider te lezen in een persbericht van de gemeente.

SP behoudt twee zetels in Europarlement
De volledige uitslagen op de website van de gemeente