Mosterd na de maaltijd: Weert verkoopt tóch aandelen Essent.

7 mei 2009

Mosterd na de maaltijd: Weert verkoopt tóch aandelen Essent.

Ondanks dat de verkoop van energiebedrijf Essent aan het Duitse RWE door de tegenstem van grootste aandeelhouder, de provincie Noord Brabant, hoogstwaarschijnlijk niet doorgaat, nam de Weerter gemeenteraad gisteravond een ‘principebesluit’. En dat besluit was helaas verkoop. Uiteraard stemde de SP hier niet mee in.

De discussie over de verkoop van Essent werd begin februari al even gevoerd naar aanleiding van een voorstel dat de SP samen met D66 indiende. De twee partijen dienden dit voorstel in vooruitlopend op het voornemen van het college van B&W om te verkopen. SP en D66 vinden dat energiebedrijven in handen van de overheid moeten blijven. Een grote meerderheid van de gemeenteraad steunde dit voorstel van de SP toen niet, waarmee de partijen al duidelijk maakten vóór verkoop te zijn.

In de raadsvergadering gisteren kwam het college zoals verwacht met het plan om de aandelen te verkopen. CDA, PvdA en met name Weert Lokaal bleken hier opnieuw voorstander van te zijn.

SP, Kernpunt en opmerkelijk de VVD waren tegenstander van verkoop. D66, eerder ook tegenstander, was niet aanwezig tijdens de vergadering. De VVD, die in februari het voorstel van de SP nog ‘reinste kul’ noemde, had nu flink wat twijfels. Dat maakte een discussie in de raad los. Het antwoord van wethouder Sijben op hun twijfels bleek helaas voor de VVD overtuigend genoeg, waardoor de partij toch nog vóór verkoop stemde.

De argumenten tegen verkoop van de SP bleven uiteraard hetzelfde en werden nog maar eens verdedigd door SP fractievoorzitter Herman Beuvens. Kernpunt gaf als argumenten tegen verkoop dat schaalvergroting van publieke diensten en bedrijven tot hogere kosten en slechtere service voor de mensen heeft geleid. Bovendien vond Kernpunt dat RWE een erg milieuonvriendelijk bedrijf is, en dat de prijs die het voor Essent wil betalen misschien wel niet in orde is.

Uiteindelijk werd dus door alle partijen behalve SP en Kernpunt vóór verkoop gestemd. Het lijkt er gelukkig op dat deze slechte beslissing mosterd na de maaltijd is, want de verkoop van Essent zal door de tegenstem van de provincie Noord Brabant waarschijnlijk niet doorgaan. De SP voert al sinds het begin van dit jaar actie tegen de verkoop van Essent, Nuon en Eneco. De gemeente Weert heeft slechts een héél klein aandeel in energiebedrijf Essent.

Verkoop Essent, niks meer aan te doen? Weerter raad heeft het mis
Essent is gered!