Verkoop Essent, niks meer aan te doen? Weerter raad heeft het mis

17 februari 2009

Verkoop Essent, niks meer aan te doen? Weerter raad heeft het mis

De SP voert actie tegen de verkoop van EssentDe Weerter gemeenteraad denkt er niks meer aan te kunnen doen dat energiebedrijf Essent wordt verkocht aan het Duitse RWE. Dat was het voornaamste argument van alle partijen om tegen een voorstel van de SP en D66 te stemmen, waarin het college wordt opgeroepen de aandelen die de gemeente Weert in Essent heeft niet te verkopen.

De SP diende samen met D66 vorige week woensdag een motie (voorstel) in om de raad alvast uit te laten spreken dat de gemeente Weert haar aandelen Essent niet verkoopt. Het Duitse energiebedrijf RWE wil Essent voor miljarden kopen. ‘Veel gemeenteraden en Provinciale Staten in ons land hebben op dit moment eurotekens in de ogen. Het is namelijk de bedoeling om onze energieleverancier, Essent, te verkopen. Dat gaat miljoenen opleveren. Maar het gaat ons ook wat kosten. De aandelen van Essent zijn in handen van provincies en gemeenten. Provincies en gemeenten zijn volksvertegenwoordigingen, dus de aandelen zijn van de mensen. Als we dat verkopen zijn we de zeggenschap over onze stroom kwijt,’ aldus SP raadslid Jeroen Goubet.

De PvdA gaf aan het ook jammer te vinden dat Essent verkocht wordt, maar dacht dat er niets aan te doen was. De privatisering moet nu eenmaal van ‘Europa’. “Nee hoor, het is niet verboden als een energiebedrijf één of meerdere overheden als aandeelhouder heeft. Sterker nog, in verschillende Europese landen zijn nog verschillende energiebedrijven actief waar lagere overheden of de staat (groot)aandeelhouder zijn,” zo stelt SP Kamerlid Paulus Jansen.

Het CDA en de VVD in de raad vonden om dezelfde reden als de PvdA de motie van SP en D66 ‘reinste kul’. Weert Lokaal ging zelfs nog een stapje verder en riep op alvast na te denken over waar het geld dat Weert door de verkoop krijgt voor gebruikt kan worden.

Alle partijen behalve de indieners SP en D66 stemden tegen de motie.

Ondanks dat Weert een relatief klein aan deel in Essent heeft, levert verkoop ruim 8 miljoen euro op. Weert is de enige gemeente in Limburg met hoofdzakelijk aandelen in Eneco. De aandelen Essent zijn ‘geërfd’ van Stramproy bij het samengaan van die gemeente en de gemeente Weert in 1997.

De gemeente Brunssum besloot onlangs haar aandelen niet te verkopen. Als niet minstens 80% van de aandelen Essent aan RWE verkocht wordt, dan gaat de verkoop niet door. 69% van de Nederlanders is tegen de verkoop. De strijd is dus nog niet gestreden.

Elektriciteitnetwerkbeheer in Nederland (situatie 2007)

Landelijke actiewebsite tegen de verkoop van Essent: www.sp.nl/zezijnnuts