Goed werk heeft schijnbaar tijd nodig, eindelijk antwoord op vragen nieuw stadhuis

12 mei 2009

Locatie van het nieuwe stadhuis aan de WilhelminasingelNa lang wachten kreeg de SP vorige week antwoord op de vragen over het nieuwe stadhuis. Met excuses van wethouder Sijben voor het lange wachten. De antwoorden zijn duidelijk, maar in de raadsvergadering had SP fractievoorzitter Herman Beuvens nog wel een opmerking over de schijnbaar alweer hoger geworden kosten van het gebouw. Andere partijen in de raad maar ook de wethouder hadden veel waardering voor de vragen van SP en D66.

Het college gaf schriftelijk duidelijk en uitgebreid antwoord op de vragen van de SP en D66 onder andere over de oppervlakte van het nieuwe stadhuis (die wordt ongeveer 10.000 vierkante meter tegenover de 7000 vierkante meter van het huidige stadhuis). Ook een vraag over bijvoorbeeld bodemverontreiniging op het terrein wordt goed beantwoord en nog verder verduidelijkt met een plattegrondje.

Toch had de SP nog een mondelinge vraag in de raadsvergadering afgelopen woensdag. In het antwoord van het college is namelijk te lezen hoe een schijnbaar extra bedrag van 610.000 euro nodig is voor voorzieningen in het gebouw zoals een inbraakbeveiligingssysteem, een brandblussysteem, en het computersysteem. Ook was er onlangs in de krant te lezen dat er op de locatie waarschijnlijk archeologisch onderzoek verricht moet worden, wat maximaal 350.000 euro zal kosten.

‘In januari hebben wij hier een opiniërende raadsvergadering gehad waar cijfers werden gepresenteerd die nogal wat consternatie hebben teweeggebracht. Toen werd er ook heel trots gezegd we zijn binnen het budget gebleven, 27,2 miljoen, maar dat was wel exclusief deze bedragen. Mijn conclusie is dus dat we zowaar alweer een miljoen verder over het budget heen zitten. Is mijn redenering en conclusie correct is de vraag aan de wethouder’ aldus SP fractievoorzitter Herman Beuvens.

‘Het antwoord is nee’ aldus wethouder Sijben. De kosten komen bovenop een eerdere raming, die raming kan op tal van punten duurder maar ook goedkoper uitvallen. Sowieso wordt ervoor gezorgd dat de kosten binnen de 27 miljoen blijven, het geld wordt ergens anders vandaan gehaald om deze kosten te compenseren als dat nodig is. ‘Dat is een beetje het probleem waar me nu mee te maken hebben, de cijfers worden nu teveel gezien als een eindresultaat, en die direct de vraag oproepen hé gaat het niet mis. Maar wat dat betreft zijn de vragen van SP en D66 heel waardevol. Ze houden ons scherp en we komen er ook nog verder op terug,’ aldus Sijben.

Over het archeologisch onderzoek zei Sijben ‘De drieënhalve ton voor het archeologisch onderzoek is een bedrag dat daar maximaal voor nodig zou kunnen zijn. Er is een kans op archeologische vondsten, het bedrag is een inschatting van wat het bergen daarvan maximaal zal kosten. Waarbij ook nog een kostenverdeling moet worden gemaakt tussen de gemeente en bouwbedrijf BAM. Het is dus veel genuanceerder dan de conclusie in de krant er komt 350.000 euro bij.’ Ook hierop komt de wethouder later bij een definitieve kostenraming nog uitgebreid op terug.

De SP was tevreden met het antwoord maar liet bij monde van Herman Beuvens weten ‘de wethouder zegt het is allemaal nog niet definitief want er kunnen allerlei meevallers zijn, maar tot nu toe hebben we alleen maar posten gezien die erbij komen’.

‘Waarderende woorden aan de fracties van SP en D66 voor het stellen van de vragen, want zodoende hebben wij nu een prachtig overzicht gekregen van de geschiedenis van het te bouwen stadhuis’ zo gaf VVD fractievoorzitter Bert Lempens te kennen. Carla Jacobs van Weert Lokaal sloot zich daar bij aan met ‘u haalt me de woorden uit de mond’.

Gemeente geeft nog steeds geen antwoord op vragen SP en D66
Veel onduidelijkheid over nieuw stadhuis