Gemeenteraad eindelijk over nieuw stadhuis: het is afgelopen met het gezeur!

12 april 2009

Gemeenteraad eindelijk over nieuw stadhuis: het is afgelopen met het gezeur!

Al jaren probleem na probleem met het nieuwe stadhuis aan de Wilhelminasingel. En er is nog geen steen gelegd!Tijdens een informele bijeenkomst op 9 april spraken vertegenwoordigers van alle partijen in de Weerter gemeenteraad over het nieuwe stadhuis. De afgelopen weken werd bekend dat er alweer nieuwe problemen zijn rond het plan. De conclusie is duidelijk: de hele gemeenteraad pikt het niet meer. Eindelijk.

Eerder werd bekend dat bouwer BAM Wilma voorlopig niet begint met het bouwen van de appartementenflat naast het nieuwe stadhuis. Die flat is een belangrijk onderdeel van het stedenbouwkundige plan op de hoek Wilhelminasingel/ Driesveldlaan. Daarmee komt dit hele plan op losse schroeven te staan. De reden voor het uitstel is de slechte woningmarkt als gevolg van de economische crisis.

De hele raad wil nu zo snel mogelijk verantwoordelijk wethouder Sijben ter verantwoording roepen. ‘Er zitten nu zoveel haken en ogen aan dit plan, het is te gek voor woorden’ aldus SP fractievoorzitter Herman Beuvens. ‘Alle partijen in de gemeenteraad waren kwaad. De raad wil nu hom of kuit, anders zijn we weer terug bij af. Als locatie 1 (Wilhelminasingel) niet lukt, dan maar locatie 2 (Centrum Noord),’ zo vervolgt Beuvens.

De raad was ook kwaad dat een extra raadsvergadering over het onderwerp, die eigenlijk op 9 april zou plaatsvinden, niet doorging. ‘Het college was nog niet helemaal klaar met de stukken’, zo luidde de uitleg. In plaats daarvan zou het college in het begin van die week een brief met nadere uitleg naar de raad sturen. Tot op heden is er nog geen spoor van die brief te ontdekken. Naar aanleiding daarvan heeft de SP gezegd te overwegen dan maar een interpellatiedebat aan te vragen.

Tijdens de bijeenkomst van vertegenwoordigers van alle raadsfracties is besloten dat er op 20 april een extra raadsvergadering moet komen, en anders wordt er op 6 mei in de raadsvergadering een interpellatiedebat aangevraagd. In een interpellatiedebat worden bestuurders door de gemeenteraad ter verantwoording geroepen, ze moeten dan echt met de billen bloot. ‘Dat is het zwaarste middel dat de raad ter beschikking staat.

De SP vond het plan voor een nieuw stadhuis aan de Wilhelminasingel al in februari vorig jaar te duur en te risicovol. Tevergeefs vroeg de SP toen aandacht voor goedkopere alternatieven zoals nieuwbouw op Centrum Noord. Hopelijk kan dat nu wel gebeuren.

Nogmaals de (bijgewerkte) tijdlijn. Hoe kon dit allemaal gebeuren?

Tijdlijn nieuw stadhuis

December 2005 Raad wil renovatie huidige stadhuis.
Kosten: 14 miljoen

Maart 2005 Projectontwikkelaar komt met idee voor nieuwbouw. Dat kan voor ongeveer dezelfde kosten als renovatie
Kosten: 15,7 miljoen

Juni 2005 Raad zet voorbereidingen renovatie door. Aanbesteding begint.
Kosten: 14 miljoen

Juni 2005 Voorbereidingen renovatie worden stopgezet om nieuwbouw serieus te kunnen onderzoeken. SP stemt in.

April 2006 De nieuwe coalitie (CDA, PvdA, VVD) besluit om een nieuw stadhuis te
bouwen. Renovatie van de baan.

Oktober 2006 Er gaat in het geheim vergaderd worden over de locatie.
SP doet niet mee aan geheime vergaderingen.

December 2006 Geheime keuzegroep kiest voor stadhuis op hoek Wilhelminasingel/Driesveldlaan. SP stemt in.

Februari 2008 Kosten enorm toegenomen. De SP wil een onderzoek naar voorkeurlocatie nummer 2: Centrum Noord bij de Stadsbrug. Raad is het hier niet mee eens, stemt in met hogere kosten.
Kosten: 28 miljoen

Februari 2008 Er komt een twee laags parkeergarage onder het nieuwe stadhuis.
Kosten: * 8,5 miljoen

Maart 2008 Stadhuis Centrum Noord kan 3 tot 5 miljoen goedkoper volgens SP. Wethouder: SP heeft ongelijk, maar kan niet zeggen waarom.
Kosten: 22 miljoen of 25 miljoen?

September 2008 Parkeergarage wordt duurder door problemen met grond-
water. Misschien wel de helft.
Kosten: ?

Januari 2009 Kosten stadhuis reizen de pan uit. Vijf miljoen duurder.
Kosten: 33 miljoen

Januari 2009 Kosten parkeergarage flink gestegen door problemen.
Kosten: * 15 miljoen

Maart 2009 Projectontwikkelaar trekt zich terug uit het project. Appartementen naast stadhuis worden vanwege economische crisis voorlopig niet gebouwd.

April 2009 Eindelijk ziet hele raad plan niet meer zitten. Wethouder ter verantwoording. Alle opties weer open.

* Opmerking: De parkeergarage moet worden betaald uit de opbrengsten van de parkeergelden.Ook bij een prijs van 10 miljoen euro voor de parkeergarage zouden de parkeertarieven in Weert met 10 cent verhoogd moeten worden om uit de kosten te komen. Een parkeergarage die 5 miljoen euro duurder gaat worden is op die manier helemaal niet te betalen.

De SP en het nieuwe stadhuis