Bestuursovereenkomst regiovisie wordt doorgelicht door landsadvocaat

13 maart 2009

Bestuursovereenkomst regiovisie wordt doorgelicht door landsadvocaat

Onder aanvoering van de SP werd een maand geleden de bestuursovereenkomst die bij de regiovisie Midden Limburg hoort door de hele Weerter gemeenteraad naar de prullenbak verwezen. De raad gaf het College van B&W opdracht om de stuurgroep achter de regiovisie het huiswerk over te doen. Schijnbaar komt de stuurgroep er niet uit, want de zaak is doorgespeeld naar de landsadvocaat.

De landsadvocaat staat de Nederlandse Staat bij in juridische procedures. Hij is geen ambtenaar maar een zelfstandig advocaat die de titel krijgt door middel van een Koninklijk Besluit. Het komt erop neer dat het kantoor van de landsadvocaat door de Staat wordt beschouwd als 'huisadvocaat', zoals grote bedrijven ook vaak kiezen voor een vast advocatenkantoor.

De landsadvocaat moet nu gaan onderzoeken hoe de bestuursovereenkomst verbeterd moet worden. Die sjieke bedoening bevestigd wat de SP al vermoedde. De bestuursovereenkomst rammelt van alle kanten.

Het onderzoek door de landsadvocaat zal waarschijnlijk wel een flinke cent kosten. Maar dat is nog altijd beter dan straks opgescheept zitten met een lekke bestuursovereenkomst waar via miljoenen omgecontroleerd alle kanten uit vliegen.

Kritiek SP terecht. Hele raad: bestuursovereenkomst moet overnieuw