Één kans voor gebiedsontwikkeling Midden Limburg

20 september 2008

Één kans voor gebiedsontwikkeling Midden Limburg

Na een moeizame afweging heeft de SP Weert vóór een ‘werkkrediet’ van 52.000 euro gestemd voor de uitwerking van de gebiedsontwikkeling Midden Limburg. De SP kon zich tijdens de raadsvergadering grotendeels aansluiten bij de kritiek van de PvdA en kan leven met de toezeggingen die het College van B&W hierop heeft gedaan.

Professor Riet Bakker heeft afgelopen jaar een uitgebreid plan opgesteld voor de ‘gebiedsontwikkeling’ van Midden Limburg. Het plan moet zorgen voor een sterke economie en een goede leefbaarheid in dit deel van de provincie, maar het staat bol van (te) ambitieuze plannen. Luchtfietserij volgens de SP.

Daarom heeft de SP van het begin af aan grote kritiek gehad op de plannen.

SP fractievoorzitter Herman Beuvens: "Met goede samenwerking in Midden Limburg is niks mis, en daar mogen ook best plannen voor gemaakt worden. Maar we moeten af van die ‘halleluja projecten’. De mensen moeten ook echt wat hebben aan de plannen en dat is nu duidelijk niet het geval. Ook moet duidelijk zijn wie de eventuele plannen gaat maken en wie ze uit gaat voeren."

Die kritiek werd gedeeld door de Weerter PvdA bij monde van raadslid Alouis Heijmans. Ook de PvdA zet grote vraagtekens bij het nut en de haalbaarheid van de plannen.

Over óf de plannen in werking gezet worden is nog geen beslissing genomen. Dat gebeurt pas in januari volgend jaar. Er werd nu eerst aan alle gemeenteraden in Midden Limburg, dus ook de Weerter raad, gevraagd of dat de plannen verder onderzocht mogen worden.

Voor de SP was het een moeilijke beslissing. SP raadslid Jan Tak: "We kunnen meteen nee zeggen tegen een onderzoek, maar daarmee gooien we ook gelijk de hele samenwerking in Midden Limburg in de prullenbak. Want er zijn dingen die we in Midden Limburg samen op kunnen pakken om de regio te versterken. Punten zoals infrastructuur, zorg, openbaar vervoer, economie enzovoorts. En daar mag je best wat geld voor over hebben. Maar die plannen moeten wel iets opleveren voor de mensen, dat is het belangrijkste. Aan luchtfietserij en prestigeprojecten hebben we niks. Dat soort onzin willen we weggestreept hebben uit de plannen. Daarom zijn we na wikken en wegen akkoord gegaan met het onderzoek: het kan ervoor zorgen dat de plannen realistischer worden. In januari zien we of dat het geval is. In januari wordt er gestemd of we de (vernieuwde) plannen gaan uitvoeren. Als er dan nog steeds een hoop onzin in staat stemmen we er niet mee in”

Een groot deel van de kritiek van de SP die geformuleerd was in de vorm van een tweetal moties werd door het college overgenomen. Ook leverden de moties bijval op van andere partijen. De SP vond het dan ook niet meer nodig de twee moties in te dienen.

Midden Limburg bestaat uit de gemeenten Weert, Nederweert, Leudal, Maasgouw, Roermond, Roerdalen en Echt-Susteren

Raad stopt 2,3 miljoen niet in snelkookpan Bakker