SP wil opheldering over bouwplannen bij kerk Moesel

11 mei 2008

SP wil opheldering over bouwplannen bij kerk Moesel

De kerk van Moesel, nu nog tussen het groen, straks verscholen achter steenDe laatste weken is er nogal wat commotie ontstaan rond bouwplannen bij de kerk in de wijk Moesel. De SP vindt dit geen goede locatie vanwege het groene karakter van het gebied dat ernstig verstoord zal worden. De partij wil weten of er nog van de plannen afgezien kan worden.

Het vorige college heeft besloten om een brede school te bouwen in de Weerter wijk Keent op de zogemaande C2 locatie aan de St. Jozefslaan. Uit een SP-enquete destijds bleek dat een meerderheid van de wijkbewoners tegen de plannen op deze locatie was. Toch werden de plannen doorgezet. Voor de bouwplannen moeten enkele winkelpanden verdwijnen. Deze winkels krijgen hun nieuwe locatie op de grasveldjes voor de kerk van Moesel.

De kerk van Moesel, nu nog tussen het groen, straks verscholen achter steen

De vragen die de SP aan het college stelde.

Aan het college van burgemeester en wethouders

Kopie aan de gemeenteraad

Betreft Bouwplannen Moesel

Weert, 15 april 2008

Geacht college,

In de parochiewijzer Weert-Zuid, Jaargang 2, nummer 5, staat een artikel van de pastoor over bouwplannen bij de kerk op Moesel.

Navraag leerde ons dat er op de twee kleine grasveldjes links en rechts voor de kerk twee gebouwen komen. Beide gebouwen bestaan uit twee bouwlagen: beneden commerciële ruimtes en daar boven woningen.

Naar aanleiding van deze berichten de volgende vragen:

• Zijn er inderdaad bouwplannen voor deze twee locaties? Zo ja, zien deze er uit zoals beschreven?
  • Voor zover ons bekend zijn deze plannen nog niet in de commissie ruimtelijke ordening ter sprake gekomen. Wanneer bent u voornemens de commissie hierover in te lichten?
  • Volgens onze informatie zouden beide commerciële ruimtes nodig zijn om onderdak te bieden aan een tweetal bedrijven welke ruimte moeten maken om de bouw van de brede school op Keent mogelijk te maken. Is dit juist?
  • Heeft u overwogen af te zien van deze plannen, gezien de reeds uitgebreide bebouwing rond deze locaties? Zo nee, waarom vindt u een verdere verstening van dit gebied wenselijk?
  • Het parochiebestuur vreest dat door deze voorgenomen bebouwing er ernstige overlast zal ontstaan bij bijvoorbeeld uitvaarten omdat de kerk dan moeilijk bereikbaar wordt. Deelt u deze vrees? Zo nee, waarom niet. Zo ja, wat gaat u er aan doen om deze overlast te beperken?
  • Bent u bereid in gesprek te gaan met de parochie om deze situatie te bespreken? Zo nee, waarom niet?

Met vriendelijke groeten,

Namens de fractie SP,

H. Beuvens, J. Tak

De kerk van Moesel. De bomen zullen wijken

De bewuste grasveldjes aan weerszijden van het oprijpad naar de kerk

De veldjes gezien vanf de andere kant

Pastoor Rosenhart boos op college
Nog steeds geen oplossing voor ondernemers 'C2-locatie' Keent
Geen draagvlak voor C2, geen school op C2!