Geen draagvlak voor C2, geen school op C2!

3 juli 2003

Geen draagvlak voor C2, geen school op C2!

'De SP is naar de mensen toe gegaan, heeft geluisterd en heeft haar conclusie getrokken. Wij herhalen daarom ons standpunt. Er is geen draagvlak voor C2, dus zijn wij tegen een school op C2!'

Een betoog van de SP in de raad op 3 juli 2003:

De SP heeft getwijfeld of wij nog wel het woord moesten voeren over dit onderwerp.
In de commissie hebben wij volstaan met een korte verklaring die neerkwam op:

Geen draagvlak voor C2? Geen school op C2!

Er is op geen enkele manier aangetoond dat dat draagvlak er wel is. En dat draagvlak was wel een absolute voorwaarde, ook de andere partijen hebben dat meerdere malen gezegd. Dus als zij zich aan hun woord houden wijzen ze dit voorstel af.

Het besluit dat vanavond wordt genomen over de locatie van de brede school Keent is een geldig besluit. 15 van de 29 is een meerderheid.
Ik waag echter te betwijfelen of de ruim 11 duizend stemmers op de coalitiepartijen dit hebben gewild. De lokale democratie is blijkbaar beperkt tot eens in de vier jaar een hokje aankruisen.
De politici doen daarna wel alsof ze luisteren, maar uiteindelijk doen ze toch wat ze zelf willen. Tijdens ons buurtonderzoek ontmoette ik al de opmerkingen van de mensen in de trant van: ‘Waarom zou ik mijn mening geven, ze doen toch wat ze zelf willen.’
Ik vind het triest dat ik de mensen onderhand gelijk moet gaan geven. Dit is niet goed mensen.

En dan toch nog even kort naar de VVD. Tijdens de discussie over plan-Gordijn had deze partij als standpunt dat we belangrijke besluiten voor de toekomst niet moesten nemen met de kleinst mogelijke meerderheid, dus geen 15-14 en geen 16-13 en geen 17-12.
Uit hun betoog van november: ’De VVD is nog onvoldoende gebleken dat breed draagvlak zou bestaan. Juist breed draagvlak vinden wij van eminent belang bij een dergelijk megaproject, vooral als het gaat om de betrokken verenigingen en scholen. Naast het gebrek aan draagvlak, de enorme schaalgrootte, de vrees voor afbrokkeling van de sociale cohesie en het goed functionerende verenigingsleven, de financiële risico's voor de gemeente en het gebrek aan een degelijke stedenbouwkundige onderbouwing maken dat de VVD geen groen licht kan geven.’
Mijn vraag is welk draagvlak oa de VVD ziet bij de locatie C2.

Dan even naar onszelf kijken.
De SP heeft geprobeerd constructief mee te werken,
de SP heeft het college gesteund in het vergoten van het zoekgebied zodat niet alleen uit de Ford-locatie of de locatie van de Dal-school zou kunnen worden gekozen.
Toch word de SP in het blad KKK ingedeeld bij de voorstanders van de Ford-locatie.
Het college, eindverantwoordelijk voor dit blad, doet dus ook geen moeite om genuanceerd een verhaal neer te zetten. Ik kan u zeggen: dan verknal je het bij de SP.

De SP heeft haar vertrouwen in het college voor wat Keent betreft helemaal verloren toen men met het plan kwam om de Sint Jozefslaan te gaan slopen. Men heeft daarna de gekunstelde locatie C2 verzonnen.
Wij hebben het ons proberen voor te stellen, een school op die locatie, maar het lukt niet. En de bewoners die weg moeten kunnen zich er ook niets bij voorstellen. Ik ben er vast van overtuigd dat wanneer de C2 locatie wel die uitstraling had, wel die belofte van meerwaarde en kwaliteit, wel dat overduidelijk aangetoonde algemeen belang, wel dat grote draagvlak in de wijk, dat dan die mensen uiteindelijk best hadden kunnen leven met het verdwijnen van de huizen en winkels. Maar ze zien het niet zitten. En de rest van Keent ook niet.

Ok, laat ik het omdraaien.
Ons is niet aangetoond dat er WEL draagvlak is voor een school op deze locatie.
Wij hebben de gemeente uitgedaagd een locatie te vinden waar wel draagvlak voor is.
Die heeft zij niet gevonden of in ieder geval niet gekozen.

Als je op school zo je huiswerk doet krijg je een dikke onvoldoende.
En als je nog meer onvoldoendes haalt blijf je zitten.
Alhoewel het blijven zitten van dit college voor Keent geen aanlokkelijk perspectief biedt.

Tot slot

Wij herhalen daarom ons standpunt.
Er is geen draagvlak voor C2, dus zijn wij tegen een school op C2!

Doe uw huiswerk snel over.
Komt u snel met een oplossing waarvoor wel draagvlak bestaat.
En knap de kleuterschool bij de Dal-school zo snel mogelijk op.

Ik stel vast dat de SP geen antwoord heeft gekregen op haar vraag waar het draagvlak voor deze locatie is.
Vanavond begrijp ik ook de definitie van sahhafisme,
genoemd naar van Mohammed al-Sahhaf, de Iraakse minister van Informatie.

Sahhafisme= iemand staat zo glashard voor je neus te liegen, dat je aan je eigen waarneming en verstand gaat twijfelen omdat het tegendeel van het beweerde aantoonbaar gebeurt