IJzeren Rijn: gemeente Weert moet wakker blijven

9 mei 2008

IJzeren Rijn: gemeente Weert moet wakker blijven

STOP de IJzeren Rijn!Enkele weken terug heeft de Tweede Kamer gesproken over de IJzeren Rijn. In de berichtgeving en in de gemeenteraad overheerst blijdschap over de mooie woorden die zijn gesproken. Volgens de SP begint de strijd voor Weert echter nu pas écht, en moeten we vooral niet in slaap worden gesust door minister Eurlings. De SP blijft daarom in de Tweede Kamer en in de gemeenteraad aandacht vragen voor de mensen en de natuur langs het spoor in Weert en omgeving.

‘De Belgische Betuwelijn’

De Antwerpse havenbaronnen,daarin gesteund door de Vlaamse overheid, willen in de concurrentieslag met de haven van Rotterdam een voorsprong krijgen door een extra vervoers-mogelijkheid te openen, een directe verbinding naar het achterland. Daartoe willen ze, naast de bestaande Montzenlijn rond zuid Limburg en de andere vervoersmogelijkheden, de kortste weg benutten naar het Ruhrgebied en van daaruit verder Europa in. Dat is de ongeelektrificeerde enkelspoorslijn die er helaas nog steeds ligt, het historisch tracé van de IJzeren Rijn, en dat ligt dwars door Midden-Limburg.

Paul Lempens, Tweede Kamerlid voor SP uit Weert, heeft in maart in het overleg met Minister Eurlings van Verkeer aandacht gevraagd voor de regio Weert. Die krijgt te maken met onaanvaardbare overlast voor mensen natuur bij de heropening van het historische tracé van de IJzeren Rijn, de spoorlijn vanuit België naar Duitsland die door Weert voert. Eurlings deed de toezegging dat de inpassing van de IJzeren Rijn ‘Betuweproof’ zal zijn, dat wil zeggen dat alle maatregelen moeten worden getroffen om de overlast voor bewoners en natuur te beperken. De SP is er niet gerust op.

Lempens: “België wil een eigen Betuweroute,en daarvoor moeten de bewoners van Weert wakker liggen, en wordt de rust in de natuurgebieden verstoord. Daarom zal de SP nooit instemmen met een historisch tracé dat niet goed ingepast is.

”Herman Beuvens, fractievoorzitter van de SP in de Weerter gemeenteraad en al jarenlang actievoerder tegen de IJzeren Rijn, sluit zich aan bij zijn collega.“Nederland heeft niets aan deze Belgische Betuwelijn, alleen maar last. Daarom moet de gemeente en de regering zich hard maken voor de ontwikkeling van de spoorzone in Weert en het mogelijk maken van personenvervoer. Dan hébben we er nog wat aan”, aldus Beuvens.

De SP heeft de bewoners in Weert die langs het spoor wonen hier ook over geïnformeerd.

Paul Lempens: IJzeren Rijn wordt Belgische Betuwelijn