h

Paul Lempens: IJzeren Rijn wordt Belgische Betuwelijn

15 maart 2008

Paul Lempens: IJzeren Rijn wordt Belgische Betuwelijn

STOP de IJzeren Rijn!Paul Lempens, Tweede Kamerlid voor SP, uit Weert, heeft donderdag in een overleg met minister Eurlings van Verkeer, aandacht gevraagd voor de regio Weert. Deze krijgt te maken met onaanvaardbare overlast voor mens en natuur bij heropening van de historische route van de IJzeren Rijn, een goederenspoorljn vanuit België naar Duitsland.

De Antwerpse havenbaronnen, daarin gesteund door de Vlaamse overheid, willen in de concurrentieslag met de haven van Rotterdam een voorsprong krijgen door een extra vervoersmogelijkheid voor goederentreinen te openen, een directe verbinding naar het 'achterland' van de Antwerpse haven. Daartoe willen ze, naast de Montzenlijn en de andere vervoersmogelijkheden, de kortste weg benutten naar het Ruhrgebied en van daaruit verder Europa in. Dat is een ongeelektrificeerde enkelspoorslijn die er helaas nog steeds ligt, de historische route van de IJzeren Rijn. En die route ligt dwars door Midden-Limburg.

Lempens: “België wil een eigen Betuweroute, en daarvoor moeten de bewoners van Weert wakker liggen, en wordt de rust in de natuurgebieden verstoord. Om nog niet eens te spreken over de Belgische dorpen langs het spoor en de situatie in Duitsland. Daarom zal de SP nooit instemmen met een historisch tracé dat niet goed ingepast is.” Lempens vroeg in het debat met Minister Eurlings aandacht voor de andere gevolgen, zoals het praktisch
onbereikbaar worden van Weert en Cranendonck, en het ‘vergeten’ natuurgebied Weerter- en Budelerbergen, die door dezelfde wetten beschermd worden en dat minstens even uniek is als De Meinweg bij Roermond.

 straks een ongeelektrificeerde enkelspoors goederenlijn dwars door de natuur?
De IJzeren Rijn in de Weerter- en Budelerbergen: straks een ongeelektrificeerde enkelspoors goederenlijn dwars door de natuur?

De SP pleitte er voor álle mogelijkheden tussen Antwerpen en Duisburg te onderzoeken in een uitgebreide internationale MER-studie. Alle trajecten hebben nadelen, en die moeten duidelijk in beeld zijn zodat tot een besluit kan worden gekomen. Voor de SP blijft daarbij voorop staan dat, welk tracé het ook wordt, het goed moet worden ingepast om mens en natuur niet te schaden.

“Nederland heeft niets aan deze Belgische Betuwelijn, alleen maar last. Daarom moet de Minister zich hard maken voor het mogelijk maken van personenvervoer, en voor de ontwikkeling van de spoorzone in Weert. Dan hébben we er nog wat aan”, aldus Paul Lempens.

Uit 2005: IJzeren Rijn door Weert? Onder de grond ermee!

U bent hier