IJzeren Rijn door Weert? Onder de grond ermee!

5 november 2005

IJzeren Rijn door Weert? Onder de grond ermee!

IJzeren RijnNaar verwachting zullen over de spoorlijn tussen Neerpelt en Weert op den duur dagelijks 120 goederentreinen en 34 personentreinen rijden. Zo’n drukke spoorlijn dwars door Budel-Dorplein en Weert kan niet en mag niet. Als die lijn er toch moet komen dan in ieder geval onder de grond of om de kernen heen.

De Belgische overheid voorziet een verdere groei in het goederentransport van en naar de haven van Antwerpen. Dit komt door het akkoord tussen Nederland en België over het uitdiepen van de Westerschelde waardoor de Antwerpse haven drukker zal worden. Ook de wens om het wegverkeer in verband met de luchtkwaliteit niet te laten toenemen, kan een extra vraag betekenen naar vervoerscapaciteit over het spoor. De bestaande spoorverbinding tussen Antwerpen en Duisburg, de zogenaamde Montzenlijn, wordt niet geschikt geacht om de verwachte toename van het goederenverkeer per spoor te verwerken.

Goederenvervoer over spoor is wel beter voor het milieu maar mag zeker niet gaan ten koste van alles. Het tracé van de IJzeren Rijn loopt momenteel door diverse natuurgebieden en door enkele woonkernen: Cranendonck en Weert.
De bescherming van belangrijke natuurgebieden ligt vast in Europese regels maar die zeggen niets over de bescherming van mensen.

De SP vindt het juist dat de natuur in ons land goed wordt beschermd maar het is natuurlijk niet acceptabel dat de vogels en de konijntjes in de natuurgebieden wel worden beschermd en de mensen in de woonkernen niet of veel minder.

Naar verwachting zullen over de spoorlijn tussen Neerpelt en Weert op den duur dagelijks 120 goederentreinen en 34 personentreinen rijden. Zo’n drukke spoorlijn dwars door de kernen van Cranendonck en Weert kan niet en mag niet.

Dossier Milieufederatie Limburg