SP in Provinciale Staten verzet zich tegen prijsverhogingen Veolia

5 september 2007

SP in Provinciale Staten verzet zich tegen prijsverhogingen Veolia

Logo Veolia.Met ingang van 12 september aanstaande past Veolia Transport haar tariefsysteem voor de eigen kaartjes aan. De prijsstijging kan oplopen tot maar liefst 150 procent. De SP Weert vreest dat minder mensen hierdoor gebruik kunnen en zullen maken van de bus, wat kan leiden tot versobering in de dienstregeling en het aantal buslijnen. De SP in de Provinciale Staten verzet zich tegen de prijsverhogingen.

Ondanks een passieve houding van de gemeente is het openbaar vervoer in Weert onder vervoerder Veolia fors verbeterd. Zo kent Weert nu een stadsbusdienst met een fijnmazig netwerk in alle wijken, en zijn er goede verbindingen met de kerkdorpen. Bovendien rijden de bussen zéér frequent.

Helaas blijkt dat er minder gebruik wordt gemaakt van de bussen dan verwacht. Maar ook hierin blijft de gemeente passief. Een raadsmeerderheid steunde onlangs een motie van de SP waarin het College werd opgeroepen om samen met de provincie en Veolia een promotieplan te maken. De SP denkt namelijk dat vooral onbekendheid door een gebrek aan publiciteit ervoor zorgt dat het aantal reizigers tegenvalt. Het college antwoordde hierop dat het dit niet als haar taak ziet.

De SP vreest nu dat de verbeteringen in het OV met nog meer tegenslag te maken krijgen door de prijsverhogingen. Hierdoor zou het zomaar kunnen dat Veolia binnenkort besluit lijnen te schrappen omdat ze niet rendabel genoeg zijn.

De SP fractie in de Provinciale Staten verzet zich daarom tegen de prijsverhogingen; ‘Bent u van plan om met Veolia overleg te voeren, opdat de prijsverhoging niet zo exorbitant gaat uitpakken? Zo ja, wanneer bent u dat van plan? Zo nee, wat is uw reden om niet in te grijpen?’aldus SP-Statenlid Elke de Vries-Becker in een brief aan het College van Gedeputeerde Staten.

De SP is groot voorstander van goed en betaalbaar openbaar vervoer. Het OV moet een aantrekkelijk alternatief zijn voor de auto. Hierdoor neemt de verkeersdruk af, neemt de behoefte aan dure investeringen in nieuwe wegen af, en wordt het milieu gespaard. Bovendien hebben meer mensen, zoals ouderen en minima, de mogelijkheid om mobiel te zijn en te blijven.

Op de website van de SP Statenfractie: Kaartje Veolia fors duurder
SP waarschuwt voor verslechteringen in het OV
SP positief over nieuwe busdienstregeling