SP: haast maken met betere verkeersveiligheid binnenstad

22 september 2007

SP: haast maken met betere verkeersveiligheid binnenstad

Onlangs was er wederom een dodelijk slachtoffer te betreuren door een verkeersongeval waarbij een vrachtwagen betrokken was. Ook ditmaal vond het ongeval plaats in de buurt van het station, op de hoek van de Driesveldlaan en de Parallelweg.

Een mogelijkheid om ongevallen beter te voorkomen is een verbod op doorgaand vrachtverkeer langer dan 10 meter in de binnenstad.

Meerdere steden kennen al zo’n verbod, en de mogelijkheid om dit in Weert toe te passen wordt door het College onderzocht. Het meeste vrachtverkeer komende van buiten de stad hoeft eigenlijk helemaal niet binnen de Ringbaan te zijn, maar op industrieterreinen aan de rand van de stad. Dat verkeer kan dus prima via de Ringbaan afgewikkeld worden.

De SP roept het College op extra haast te maken met het onderzoek zodat er snel iets gedaan kan worden om nog meer ernstige ongevallen te voorkomen.

De brief van de SP aan het College:

Aan het College van B&W van de gemeente Weert
Kopie gemeenteraad

Betreft: Weren doorgaand vrachtverkeer

Weert, 21 september 2007,

Geacht college,

Bij de behandeling van de voorjaarsnota heeft uw college toegezegd de mogelijkheden te onderzoeken om woonwijken of delen daarvan en de binnenstad van Weert af te sluiten voor doorgaand vrachtverkeer langer dan bijvoorbeeld 10 m. Zie hiervoor het verslag van de raadsvergadering op 18 en 21 juni 2007,
pp 69 en 70.

Wethouder Kirkels heeft toen opgemerkt dat het waarschijnlijk niet haalbaar is om nog dit jaar met de onderzoeksresultaten te komen.

Onlangs is weer een fietser dodelijk verongelukt na een ongeval met een vrachtwagen op de hoek van de Driesveldlaan en de Parallelweg.

Onze fractie wil u vragen of, naar aanleiding van dit ongeval, uw college een hogere prioriteit aan bovengenoemd onderzoek zou willen en kunnen geven.

Met vriendelijke groeten,
Herman Beuvens, fractie SP