Meerderheid raad tégen zuidtracé N280

11 mei 2007

Meerderheid raad tégen zuidtracé N280

Een meerderheid van de gemeenteraad in Weert heeft zich gekeerd tegen een tracé van de N280 (Roermondseweg) ten zuiden van de spoorlijn Weert-Roermond, zoals dat door het college van B&W wordt voorgesteld.

De partijen SP, KernPunt, WeertLokaal en PvdA vinden het zuidtracé geen optie. Dit tracé, langs kwetsbare natuurgebieden en het buurtschap Moesdijk, biedt geen oplossing voor de bestaande en eventueel toekomstige verkeersproblematiek op de N280.

Dat er problemen zijn op de Roermondseweg is duidelijk. De SP heeft gepleit voor het op punten snel aanpassen van het huidige weg, er gebeuren veel ongelukken. Knelpunten moeten op korte termijn veiliger worden.

Maar op de langere termijn zijn er andere oplossingen nodig. Volgens de SP moeten en kunnen die zoveel mogelijk gezocht worden binnen het huidige tracé. Het plan van de ondernemers Cox (Gamma) en Brans (Intratuin) is hier een voorbeeld van. De SP wil dat het plan van deze ondernemers volwaardig opgenomen wordt in de besluitvorming.

Tijdens de commissievergadering economische zaken van 9 mei onlangs werd het standpunt van de SP tegen de zuidvariant door een meerderheid van de raad gedeeld.

Het college neemt hierop haar voorstel, waarin de zuidvariant min of meer als voorkeur werd aangemerkt, terug en komt binnenkort met een nieuw voorstel. Of de zuidvariant hierin opnieuw voorkomt is de vraag. Mocht dit tóch zo zijn dan zal de SP haar strijd tegen deze onwenselijke weg voortzetten.

SP bezorgd over plannen voor nieuw tracé Roermondseweg