Reactie SP op: 'SP schiet door in onthullen van 'vertrouwelijke' informatie'

6 september 2002

Reactie SP op: 'SP schiet door in onthullen van 'vertrouwelijke' informatie'

Niet de SP maar het Land van Weert heeft de stukken dinsdag al 'onthuld'. Wij hebben het slechts nodig gevonden de stukken woensdag volledig te publiceren op onze internetsite. Dit opdat meer mensen dan de mogelijkheid hebben verder te vernemen van de uitgangspunten van de gemeente, meer dan de samenvatting uit voornoemd weekblad.

Waarom zou de burger niet mogen weten wat de volksvertegenwoordiging namens hen eind 1999 heeft vastgesteld als uitgangspunten? Laten we niet vergeten dat dit een plan is dat consequenties heeft ook voor de leefbaarheid in de wijken dus voor vele gewone burgers, denk aan het verdwijnen van sportvoorzieningen. Om strategische redenen tijdens de onderhandelingen vertrouwelijkheid vragen, zoals door Dagblad de Limburger wordt gesuggereerd, is onzin. De uitgangspunten zijn aan het begin van de onderhandelingen aan Gordijn toegestuurd. De gegevens kunnen bovendien niet geheim zijn omdat ze geen kwetsbare bedrijfsgegevens of informatie over personen bevatten volgens de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB).

De stukken maken nog steeds niet duidelijk wat het plan wel of niet inhoudt, slechts via de krant vernemen we zo nu en dan losse flarden. De betrokkenen hebben daardoor veel meer vragen dan of 'de multifunctionele hal er komt en of de volkstuinen en de sportvelden weg moeten wijken'.

Daarom is het goed te vermelden dat deze SP-actie wél tot gevolg heeft gehad dat er op 25 september eindelijk (na 4 jaar onderhandelen met Gordijn) opening van zaken zal worden gegeven door de gemeente op een informatiebijeenkomst voor betrokkenen.

Overigens vind ik het typisch dat er alleen negatieve reacties zijn ontvangen van de gevestigde politiek en van Dagblad de Limburger.

'SP schiet door in onthullen van 'vertrouwelijke' informatie'