'Voorlichtings'bijeenkomst N280 met meneer Driessen

14 januari 2011

'Voorlichtings'bijeenkomst N280 met meneer Driessen

Door de Provincie is op woensdag 12 januari 2011 een informatieavond georganiseerd in Baexem om voorlichting te geven over de plannen met betrekking tot de N280 West: de weg van Roermond naar Weert. Het was een zeer druk bezochte avond, zeker enkele honderden personen. De mensen waren duidelijk geëmotioneerd, kwaad en achterdochtig richting overheid en dan vooral de Provincie. Vanuit de bestuurders waren een vijftal wethouders en een gedeputeerde aanwezig en vooral die laatste kreeg veel kritiek, praatte veel en zei bijna niets!

De aanleiding om de N280 aan te pakken ligt in de GOML, de plannen om Midden Limburg economisch verder te ontwikkelen. Er wordt verwezen naar de plannen voor een nieuwe golfbaan bij Heijthuizen, een zorgstrip ergens tussen Weert en Roermond, de bereikbaarheid van de wijk Vrouwenhof met sportvelden in Weert, de bereikbaarheid van het Outletcentrum en het Retailpark in Roermond en de maasplassen.

Het is duidelijk en dat werd ook door diverse mensen in de zaal gezegd, dat deze opwaardering van de N280 eigenlijk alleen een Roermonds doel dient. Maasplassen en de koopcentra moeten ook beter ontsloten/bereikbaar zijn voor mensen die via de A2 komen. Wethouder IJf van Roermond, stond er bij en kon dat niet ontkennen. Een andere, naar mijn mening negatieve rol werd ook vervuld door de gedeputeerde Driessen: lomp, bot en onbeschoft als er kritiek kwam.

Voor Weert is eigenlijk alleen van belang dat het Zuid tracé vlak langs de Moeselpeel ook als een oplossing voor enkele knelpunten op de kaart staan. Onnodig en nodeloos schadelijk voor natuur en bewoners. Daar blijven we ons als SP dus tegen verzetten

Herman Beuvens