Solidariteit in Weert

12 november 2010

Solidariteit in Weert

Tijdens de bespreking van de begroting in de gemeenteraad moesten de teksten worden ingekort. Hieronder de oorspronkelijke inleiding van de SP bij programma 4, sociale zaken.

Er zijn Weertenaren die niet zonder hulp kunnen meedoen in onze samenleving. Samen leven, samen werken, samen zorgen, dat is voor hen moeilijk. Hun bijdrage aan onze samenleving is 'beperkt'. Door een handicap, door ouderdom, door ongeluk, door pech van allerlei soorten. Bijvoorbeeld het gezin waar je in bent geboren. De gemene deler is dat je er niks aan kunt doen dat je werkeloos bent, dat je niet een bepaald inkomen kunt verdienen, dat je niet kunt voldoen aan de hoge eisen van onze veel te moeilijke maatschappij.
Wij vinden dat je mensen met een beperking daar niet de schuld van mag geven.

Mensen zijn namelijk in onze visie gelijkwaardig. En mensen zijn vooral mens. Hun menselijke waardigheid moet voorop staan in het beleid. En ja, dat betekent ook eigen verantwoordelijkheid want wij zijn niet van de betutteling. Maar wel van de hulp en de zorg waar nodig. Voorzitter, dat noemen wij solidariteit. Daar kun je niet zonder. Zorgen dat die menselijke waardigheid gewaarborgd is. En dat de een niet meer is dan de ander. Wel ànders dan de ander, gelukkig, anders was het maar saai. Maar juist omdat mensen niet gelijk zijn, zullen we de solidariteit moeten organiseren.

En juist daar is het mis. En gaat het nog veel meer mis met de nieuwe regering in Den Haag. De crisis wordt betaald door mensen met een beperking. Terwijl zij daar part nog deel hebben. Mensen werken hard om te overleven, bijvoorbeeld in de sociale werkvoorziening. We stonden er vanochtend, aan de poort bij de Risse.
In de regen. Het kabinet is kei-hard, 600 miljoen in 4 jaar. 30.000 mensen er uit volgens het CPB. Een derde er uit. Voor Weert 150 van de 450 er uit.

En die kunnen niet bij een gewone werkgever terecht. Dus ze zitten straks thuis.

Nieuwe arbeidsgehandicapten mogen voor hun uitkering en een fooi voor màximaal het minimumloon werken.

Terug naar Weert. Volgend jaar al 1,3 miljoen tekort, vooral door de Rijksbezuinigingen van het vorige kabinet al. Nog langere wachttijden, een sterfhuisconstructie voor de Wsw. Voorzitter, die 1,3 miljoen zit niet in de begroting, maar is wel al bekend. Wat gaat het college hier aan doen en wie worden hiervan wel of niet de dupe.

Een concrete suggestie heb ik al; teken de petitie 'Armoede werkt niet'. Het kaartje heb ik hier bij. Gisteren hebben de postbodes al getekend, vanmorgen de Risse-mensen, en nu, hoop ik, u.