'Zwarte woensdag'

12 juni 2010

'Zwarte woensdag'

Column van Thijs Coppus, SP-fractievoorzitter Limburg

De verkiezingen voor de Tweede Kamer hebben een politieke aardverschuiving teweeg gebracht. Het CDA is vrijwel gehalveerd, de partij van Wilders is verreweg de grootste partij van Limburg geworden en ja, ook de SP heeft verloren. Om in Vlaamse bewoordingen te spreken: Limburg had gisteren een zwarte woensdag.

Het verlies van de SP was te verwachten. De overwinning in 2006 was erg groot, misschien wel te groot. Een natuurlijke groei voor de SP is gezonder dan een plotselinge verdrievoudiging. Hoe pijnlijk het ook is om 10 zetels te verliezen, 15 zetels brengen alles weer binnen proporties. Daarnaast is het goed om te merken dat de SP niet afhankelijk is van Jan Marijnissen, Agnes Kant of wie dan ook. Twee jaar geleden was de SP volgens critici zonder Jan Marijnissen ten dode opgeschreven. Inmiddels heeft de partij bewezen dat er genoeg mensen zijn die de kar kunnen trekken.

De grote verliezer van de verkiezingen in Limburg is het CDA. In een klap is het CDA als ?katholieke volkspartij? weggevaagd. Het grootste deel van de kiezers is in de armen van Wilders gevlucht. Met bijna 27 procent van de stemmen is de partij van Wilders ruim de grootste van Limburg. Een zwarte dag voor Limburg

Het is te gemakkelijk om alle kiezers van Wilders weg te zetten als dom en kortzichtig. Veel mensen in Limburg zijn ontevreden over de politiek en hun buurt of dorp. Ook de SP is er misschien niet goed genoeg in geslaagd om deze mensen een stem te geven. Voor een bepaalde groep kiezers, zal de keuze voor Wilders en zijn PVV een ideologische keuze zijn geweest. Maar ik ben er van overtuigd dat het in veel gevallen om een proteststem gaat. Ik geloof niet dat 1 op de 4 Limburgers heeft een hekel heeft aan moslims, wil dat jongeren die overlast geven meteen door de knie?n worden geschoten en behoefte heeft aan een ?kopvoddentax?.

In een groot aantal gevallen is een stem op de PVV en stem tegen de politiek, de ?Hollanders? of managers. Daarnaast geldt hierbij ook: ?een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest?. Komende tijd dus werk aan de winkel, met mensen praten om ze er van te overtuigen dat de toekomst van Limburg niet ligt in rechts geschreeuw, maar in linkse oplossingen.