'Chinareis'

'Chinareis'

Ingezonden brief aan Dagblad De Limburger, donderdag, 27 mei 2010
In reactie op bericht 'Eerste vracht uit China na handelsmissie (22/5)'

In 2008 importeerde Nederland voor een slordige 25 miljard euro goederen uit China. In 2009, beïnvloed door de wereldwijde crisis, daalde dat tot een kleine 22 miljard. En in de eerste twee maanden van 2010 (het CBS verstrekt geen recentere cijfers) kwam er voor 4 miljard van China naar Nederland.

En nu lees ik in Dagblad De Limburger van 22 mei dat er een container uit China 'zijn weg heeft gevonden naar Ittervoort'. Er zat maar liefst voor 30.000 euro aan goederen in die container! In de toekomst komen er zelfs twee containers naar Ittervoort, iedere maand. 720 duizend euro per jaar! En dat allemaal dankzij de 'handelsmissie', twee jaar geleden nu, van Rabo-directeur Jules Coenen en burgemeester Niederer van Weert.

Denken deze twee heren werkelijk dat ze de lezers van Dagblad De Limburger alles wijs kunnen maken? Volgens Coenen is 'handel drijven in China vooral een kwestie van relaties opbouwen en netwerken'. Ammehoela! China is de derde handelspartner van Nederland (onze buren Duitsland en België staan bovenaan), het land wedijvert met Duitsland om de titel 'grootste exporteur ter wereld', en de schappen in onze winkels liggen vol met Chinese spullen. Een ondernemer die in deze tijd van globalisering een burgemeester van een slapend provinciestadje nodig heeft om in China deuren te openen waarachter voor 30.000 euro goederen liggen, kan zich beter afvragen of hij niet voor iets anders in de wieg is gelegd.

En een gemeenteraad die geld uittrekt voor deze snoepreisjes heeft vooral een (te) hoge dunk van zichzelf.

Bart Verspagen, hoogleraar Internationale Economie Universiteit Maastricht

Naschrift redactie: De SP heeft niet ingestemd met dit snoepreisje