Een eerste blik op het programma van de nieuwe coalitie

23 april 2010

Een eerste blik op het programma van de nieuwe coalitie

Vandaag kwam de coalitie van VVD-CDA-WL met haar programma. Dit wordt op 19 mei besproken. Aanstaande dinsdag worden de wethouders al benoemd. Naast de zittende wethouders Kirkels en Coolen treden aan de nestor van de raad, Harrie Litjens van WeertLokaal, en VVD-lijsttrekker John Cardinaal. De laatste krijgt naast voor hem voor de hand liggende portefeuilles als binnenstad, evenementen en toerisme ook de post financi?n. Een opmerkelijke keuze in de komende moeilijke bezuinigingstijd.

Het programma bevat bijna geen opvallende rechtse VVD-punten. Het lijkt er op dat de VVD zich, ondanks de grote winst en het zijn van de grootste partij, toch redelijk heeft gevoegd naar de andere partijen en zich bescheiden heeft opgesteld. Zo komt er geen 'frunshoppark' en wordt de mogelijkheid van recratie bij de zandwinning alleen onderzocht. De omschrijvingen van bezuinigingen bij Wmo (zorg) en sociale zaken zijn vaag en baren vooralsnog geen grote zorgen. De bijzondere bijstandsnorm blijft op 115%, dus daar heeft de VVD zijn zin niet gekregen.

Het programma bevat een reeks bezuinigingen. De opvallendste is die van 20% op de salariskosten van gemeenteambtenaren, die moet behaald zijn op 1 januari 2014. Men begint in de top en niet zuinig ook. Het management en tussenlagen moeten er aan geloven, terwijl het serviceniveau aan de burger minstens gelijk moet blijven. Ook buiten het stadhuis wordt er bespaard. Bezuinigingen van Den Haag moeten worden door de proefessionale instellingen (zoals het theater, punt welzijn, bibliotheek) worden opgebracht. Er wordt niet uitgesloten dat dorpen of wijken zonder school komen te zitten, en sportaccomodaties moeten meer gedeeld worden.

Positieve punten vanuit de SP bezien zijn dat een aantal punten worden overgenomen:

• de milieustraat wordt ? om te beginnen ? gratis voor groen
  • een verplichting om gehandicapten in dienst te nemen voor bedrijven die zaken doen met de gemeente
  • er komen studentenwoningen bij het station
  • er komt geen frunpark, opknappen van de winkelomgeving bij de Moesdijk is uitgangspunt
  • er komt geen diftar-systeem (betalen per kilo afval)

Minpunten zijn er ook, vanuit de SP bezien

• er wordt gezinspeeld op de sloop van verouderde woningen
  • het traject voor een nieuwe Roermondseweg wordt doorgezet
  • verplicht vrijwilligerswerk met behoud van uitkering
  • eliteprojecten vanuit de koker van Riek Bakker worden als speerpunt voor toerisme genoemd

En de VVD houdt woord over de stijging van de belastingen. Die gaan niet omhoog. Maar ook niet omlaag. Want als de waarde van de huizen daalt, gaat het percentage belasting omhoog.

Het programma roept vele vragen op, bijvoorbeeld 'hoe dan' en 'wat wordt hier mee bedoeld', vanwege de vage omschrijvingen die nu eenmaal bij een compromis schijnen te horen. Ook ontbreken een aantal voor de SP belangrijke onderwerpen, waar volgens ons wel veranderingen nodig zijn. Deze vragen zal de SP dan ook stellen in de komende tijd en in de raadsvergadering van 19 mei waarin het akkoord wordt besproken.

Uw reactie is van harte welkom!