De SP-regio bijeen in Roermond

5 april 2010

De SP-regio bijeen in Roermond

Afgelopen zaterdag vond in de Oranjerie in Roermond de regioconferentie van de SP regio Limburg plaats. Op deze meningsvormende conferentie kwamen afgevaardigden van de Limburgse SP afdelingen, de Statenfractie en het partijbestuur bij elkaar. Deze keer ging het vooral over het concept verkiezingsprogramma en de kanditatenlijst voor de landelijke verkiezingen van 9 juni. Naast ongeveer 60 afgevaardigden van de lokale afdelingen waren Jan de Wit en Krista van Velzen van de programmacommissie aanwezig. Weert was met 5 jonge afgevaardigden aanwezig.

Het eerste deel van de dag werd in twee termijnen de mogelijkheid geboden om de op de ledenvergadering besproken wijzigingsvoorstellen op het verkiezingsprogramma in te dienen. De inbreng van de verschillende afdelingen was erg goed en veel van de voorstellen die beperkt bleven tot de hoofdlijnen werden overgenomen. Later op de dag was er de mogelijkheid om met lijsttrekker Emile Roemer kennis te maken en werd de concept kandidatenlijst besproken. De discussie over de kandidatenlijst verliep helaas wat rumoerig en leidde tot een onbevredigende uitkomst. Uiteindelijk wordt op het congres op 24 april over deze zaken gestemd.

Tot slot sprak Emile Roemer de zaal toe. Meer dan ooit lijkt de SP gelijk te krijgen in haar standpunten, maar staat tegelijkertijd dat waar de SP voor gaat en staat onder druk. Terwijl de Verenigde Staten Nederland bijna links inhaalt met het nieuwe zorgstelsel dreigt afbraak van Nederland door allerlei verkeerde bezuinigingsmaatregelingen. In een tijd dat er flink bezuinigd moet worden blijkt er wel geld te zijn voor financi?le steun aan banken. (In totaal ca 100 miljard euro, waarvan alleen al ruim 30 miljard aan ING) De rekening van de crisis dreigt betaald te moeten worden door mensen in de samenleving die al aan de onderkant zitten zoals de chronisch zieken, en dreigt ten koste te gaan van het onderwijs. De SP wil de rekening leggen bij de veroorzakers van de financi?le crisis, de banken die ons geld vergokt hebben.

Al met al was het een geslaagde en inhoudelijk constructieve dag.

Michiel Fonteyn