Plan voor frunshopping-center in Kampershoek-Noord

20 juli 2006

Plan voor frunshopping-center in Kampershoek-Noord

Focus Projectontwikkeling en Vastgoed B.V. uit Eindhoven en de firma De Vlier uit Brugge (B) hebben het gemeentebestuur van Weert voorgesteld op het nieuwe bedrijventerrein Kampershoek-Noord een buiten de stad gelegen winkelvoorziening te realiseren volgens het zogenoemde Frunshopping-concept.

Frunshopping is een samentrekking van 'funshopping' en 'runshopping' vanuit het idee om meerdere winkels van beide 'soorten' samen te brengen op een buiten de stad gelegen locatie rondom een centrale parkeerplaats. Nadat de auto geparkeerd is kan men op een heel gerichte manier aankopen doen, maar het geheel nodigt de bezoeker ook uit op zijn gemak rond te neuzen.Aanvulling
Voor wat betreft de branches die in het frunshopping-center thuishoren, is het uitgangspunt, dat wat in een dergelijk center te koop is, een aanvulling is op het assortiment van de winkels in de binnenstad van Weert. Dat is nl. hoofdzakelijk gericht op 'funshoppen' en het aanbieden van hoogwaardige producten. Het frunshopping-concept richt zich volgens de initiatiefnemers op 'upper discount': grootschalige winkels in de gemiddelde prijsklasse, waarbij ook aandacht wordt besteed aan inrichting van de winkels, aan kwaliteit en aan service.

Met het frunshopping-center denken de initiatiefnemers tegemoet te komen aan de wensen van de hedendaagse consument die kiest voor gemak en comfort.
In het Belgische Arlon is door de firma De Vlier onder de naam ?Park de l?Hydrion? een eerste center volgens dit concept gerealiseerd.

Overleg
Het college van burgemeester en wethouders wil graag in overleg treden met alle relevante partijen in de regio Weert over de vraag of dit concept een bijdrage kan leveren aan een betere, aantrekkelijkere en sterkere detailhandelsstructuur in de regio. Tot die partijen rekent het college de diverse ondernemersverenigingen, de detailhandelsorganisaties van zowel binnen als buiten de centra van Weert en Nederweert, Centrummanagement Weert, vastgoedeigenaren en de gemeentebesturen van Nederweert, Cranendonck, Hunsel en Heythuysen.
Het college wil graag alle ins en outs van een dergelijk initiatief in Weert onder de loep nemen, alvorens een eerste besluit te nemen over het toelaten van het frunshopping-concept in Weert.
Een belangrijke vraag in dit verband is bijvoorbeeld welke gevolgen het realiseren van een frunshopping-center heeft voor het winkelhart van Nederweert, de Weerter binnenstad en de wijk- en buurtcentra van Weert. Met andere woorden: welke winkels, die een aanvulling zijn op vooral de binnenstad, zouden in het nieuwe frunshopping-center moeten worden toegestaan?

Verder moet de toekomst van de perifere detailhandel in het gebied Moesdijk/Roermondseweg en elders in de regio in de discussie worden betrokken, vinden B&W van Weert.

Excursie op 28 augustus a.s.
Burgemeester en wethouders vinden het wenselijk dat alle partijen die de discussie gaan voeren in de gelegenheid worden gesteld het gerealiseerde Frunshopping center in Arlon met eigen ogen te aanschouwen.
Op uitnodiging van de initiatiefnemers wordt 28 augustus a.s. een excursie gehouden naar Parc de l'Hydrion in Arlon. Daar zal ook een ontmoeting plaatsvinden met stadsbestuurders van Arlon en met de aldaar en in de binnenstad gevestigde ondernemers om van hen directe informatie te ontvangen over hun visie op en ervaringen met het concept.

Vervolgens wordt op een later moment een discussiebijeenkomst georganiseerd met alle betrokken partijen. Daarna neemt het college, alles gehoord en gezien hebbend, een eerste besluit over het verlenen van medewerking aan het initiatief. Dat zal naar verwachting in oktober a.s. geschieden.

(bron: Gemeente Weert)