SP is niet principieel tegen sloop

17 april 2006

SP is niet principieel tegen sloop

De SP is niet principieel tegen sloop. Mensen die beweren dat "er bij de SP een taboe rust op sloop" luisteren niet of wíllen niet luisteren.

Krotten en onbewoonbaar verklaarde woningen moet je slopen. Opknappen heeft onze voorkeur omdat dat goedkoper en sociaal beter is. Zeker waar een verhuurder een buurt laat verloederen door slecht of geen onderhoud (voorbeelden genoeg in Weert) ligt er een dure plicht om renovatie voor te laten gaan.

Waar bewoners in grote meerderheid (70%) instemmen met renovatie of sloop (overigens wettelijke percentages) leggen wij ons daar ook bij neer. Maar dan moeten er wel vervangende woningen zijn, waarbij mensen er niet op achteruit gaan want zij kiezen immers niet voor sloop! Je kunt dit overigens niet massaal doen in situaties zoals nu waarin de woningnood al hoog is. Iedereen die nu wacht op een huurwoning wacht al veel te lang, massale sloop en herhuisvesting zorgt ervoor dat woningzoekenden nog langer moeten wachten. We merken nu nog steeds de effecten van de sloop van de Leenhof, Oud-Fatima en de Pastoor Frantzenstraat.

In de afgelopen jaren is er meer gesloopt aan huurwoningen dan gebouwd. Er zijn 150 woningen op Leuken gesloopt, en er worden dit en komend jaar nog eens tientallen gesloopt op Keent en Fatima. Daarvoor komen alleen duurdere woningen terug.

Feitelijk is de bewering van onze tegenstanders ook niet juist.
Wij hebben de afgelopen periode ingestemd met de sloop van woningen aan de Reinenstraat in Stramproy, omdat het hier in goed overleg met de mensen is gedaan en de woningen - we zijn er geweest - gewoon niet te renoveren waren. Die woningstichting in Stramproy doet het als kleinschalige club op zeer veel punten overigens beter als de grote broers.
Tegen de sloop op de Spoorstraat hebben als partij geen verzet meer geboden toen bleek dat bewoners zich neerlegden bij een onafhankelijke renovatietoets (ondanks de kritiek daarop).

Overigens, breder bezien:

De woningnood is terug. Voor mensen die zijn aangewezen op een huurwoning is de wachttijd lang. Voor jongeren, ouderen en andere groepen is er geen plaats. Jongeren vluchten de stad uit. En toch lijkt er geen wijziging in het beleid te komen met de gevestigde partijen. Die verandering is wel hard nodig om Weert geen elite-stad te laten worden.

Natuurlijk komt het voor een deel door het landelijk beleid.
Maar meer sociale woningbouw is wel degelijk mogelijk, andere gemeenten als Oss en Schijndel lukt het wel om 50 % sociaal te bouwen.

Er zijn andere keuzes mogelijk:
?Meer renoveren in plaats van slopen
?In duurdere wijken meer goedkope woningen bouwen
?Meer corporaties als Wonen Weert ook huurwoningen laten verhuren
?Goede afspraken met projectontwikkelaars maken

Woningnood in 2006 is niet nodig. De gemeente moet haar verantwoordelijkheid meer nemen.
En dat betekent niet domweg slopen.