Een beter Moesel

12 april 2006

Een beter Moesel

Moesel is een wijk met een goed functionerende wijkraad. Dit kun je zien aan de inhoudelijke activiteiten en hoe men mensen weet te betrekken bij de wijk en de buurt. Een goede indicator is ook de aanwezigheid van bewoners en organisaties op bijeenkomsten van de wijkraad.

Zoals vanavond.

Waar de bijeenkomst was aangekondigd als een verantwoording voor politieke partijen van wat ze allemaal hadden beloofd in de verkiezingscampagne, werd het een positieve avond met veel inbreng van de bewoners zelf. Niet het verleden en de toekomst maar vooral de situatie in het heden met de kleine en minder kleine ergernissen in de buurt en de wijk kwamen goed naar voren.
Men deed dat door in kleine groepen van 5 tot 10 mensen punten ter verbetering te bedenken en te bepraten. De dames en heren politici hopten van tafel naar tafel en luisterden vooral.

Op het eind van de avond werden de punten per thema langsgelopen. De raadsleden van PvdA, Weert Lokaal, D66, VVD en SP gaven commentaar op verschillende verbeterpunten. In grote lijnen: verkeersonveilige situaties, parkeerbeleid, de inrichting van de openbare ruimte in de wijk, activiteiten voor jongeren en ouderen, wijkvoorzieningen, veiligheid en overlastsituaties.
Weinig 'hogere politiek' dus gelukkig. Gewoon wat er in je buurt leeft. Veel zaken ook waarbij de gemeentelijke organisatie eerder een belemmering als een bondgenoot vormt, doordat er te veel afstand is, doordat burgers de weggetjes niet weten, slechte ervaringen hebben of doordat er gewoon te weinig contact is en geluisterd wordt.

De avond heeft me nog meer overtuigd van ons standpunt dat je een goede wijkraad als Moesel eigen zeggenschap, meer mogelijkheden/middelen en een goede ondersteuning moet bieden. Daar hoort voor een wijkraad dan wel bij het op een goede manier betrekken van de mensen bij besluiten. Eigen verantwoordelijkheid dus voor wijkraad en bewoners zelf, waarbij vooral eerst naar de eigen mogelijkheden wordt gekeken en waarbij de gemeente faciliteert. Moesel heeft daarin een goed voorbeeld neergezet.

NB Voor één situatie die snel en makkelijk opgelost kan worden (de oversteekplaats bij de Oranjeflat) heb ik voor de gezamenlijke fracties al een concept-brief opgesteld richting B&W.