Bijeenkomst over intergemeentelijke sociale dienst: slecht verhaal, huiswerk overdoen

14 april 2006

We zitten amper een maand na de verkiezingen en de raad krijgt meteen minder te zeggen over een van de allerbelangrijkste onderwerpen, namelijk het minimabeleid. Tenminste, als het aan de "stuurgroep" intergemeentelijke sociale dienst (ISD) ligt. Gisteravond kregen we een onthutsend slecht verhaal te horen van deze groep, waarin men prima had gekeken naar de efficiëntie, naar de bestuurlijke consequenties maar men was het allerbelangrijkste vergeten, namelijk de volksvertegenwoordiging. Toen de gemeenteraadsleden daar kritische opmerkingen over maakten reageerde de presentator zeer geïrriteerd.
Die man die het presenteerde, ene meneer Jacobs, moet maar snel zijn biezen pakken. Als je niet tegen je verlies of de democratie kan moet je wegwezen in de politiek. Sjonge sjonge wat was dat verhaal zonder enige empathie. Je mag hopen dat de directeur van Weert wat meer invloed krijgt in die groep anders wordt het nooit meer wat.

De SP is voor samenwerking. Als je als Weert 700 mensen hebt, in Cranendonck 170 en in Nederweert 70 dan is het natuuuuurlijk prima om samen te werken, al was het maar dat er besparingen voor deze twee buurgemeenten komen. Die solidariteit is niks mis mee. Het was ronduit kwalijk dat de stuurgroep-presentatie uitging van strijdige belangen tussen de drie gemeenten. Er werd een kunstmatige tegenstelling gecreëerd waarom ik zeer boos kan worden. Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat er straks geen enkel raadslid, uit geen enkele gemeente nog iets echt te zeggen heeft over het bestuur, omdat ze 'op afstand' zijn gezet. Je gaat straks alleen nog over het benoemen en ontslaan van bestuurders.

Ik hoop dat de aanwezige raadsleden uit Weert, Nederweert en Cranendonck dit door hebben gekregen en nog eens goed nadenken over het doel van samenwerking en het democratische gehalte van zo'n regeling. De stuurgroep mag in ieder geval zijn werk snel over doen.