De oogst in eerste termijn

8 november 2005

De oogst in eerste termijn

Vanavond heb ik in het kader van de 'algemene beschouwingen' in de gemeenteraad het eens heel anders gedaan. Ik zal dat morgen op deze site publiceren. Ook D66 had het leuk gedaan, met een sprookje over de wethouders die terugkijken op hun periode. De PvdA had een leuk grapje in de powerpoint over wethouder Peeters en het gedichte gat in de begroting. Voor de rest wat droge voorleesverhalen.

Een aantal verheugende zaken te melden na de eerste termijn van de fracties en de antwoorden van b&w:
- Richting de verkiezingen zijn bewegingen mogelijk die anders onmogelijk zijn. Met name de grootste coalitiepartij WeertLokaal als het gaat om het niet door laten gaan van bezuinigingen. Ook willen ze de OZB minder laten stijgen.
- Wethouder Verheggen heeft voor het eerst dat wij in de raad zitten toegegeven dat er een tekort aan jongerenhuisvesting is (het begin van daden?)
- Het sociaal jaarverslag van de Risse is bijna klaar en komt in de volgende cyclus op de agenda
- De gemeente onderzoekt serieus de mogelijkheid van een collectieve ziektekostenverzekering voor minima, enig probleem is de onzekerheid over het nieuwe stelsel qua aanvullende pakketten
- Er komt een crisisopvang (voor korter dan 10 dagen) in Weert in 2006
- Voor jongereninitiatieven gaat de jongerenraad een belangrijke rol spelen, zodat blunders als bij de skateboardhal niet meer voorkomen
- Er komt een spreekuur voor de kredietbank (schuldhulpverlening) in Weert zelf
- De wethouder sprak uit dat de grootste belemmering om mensen 'op maat' aan het werk te krijgen niet de mensen zelf zijn maar de werkgevers
- Waarschijnlijk zullen Waagtheater-gelden die nu niet worden gebruikt worden ingezet om kleinschalige theaterprojecten mogelijk te maken

Er zijn ook wat minder positieve zaken te melden, en vragen waarop geen antwoord is gegeven, maar die meld ik in mijn 'tweede termijn'. Die is donderdag vanaf 13.00 uur te volgen in het stadhuis aan de Beekstraat of via www.weertfm.nl
De meeste door de andere fracties ingediende moties en amendementen kan ik - zoals inmiddels bijna traditie - weer bijna allemaal ondersteunen. 'VOOR'.

Politiek kan soms best leuk zijn. Maar ook vermoeiend (19.30u-24.00u met 10 minuten pauze)...