Het Beekstraatkwartier, is jou al wat gevraagd?

7 januari 2022

Het Beekstraatkwartier, is jou al wat gevraagd?

Op de een na laatste dag van het jaar komt het college van Weert via de media https://www.weertdegekste.nl/2021/12/gemeente-aan-de-slag-met-herontwikkeling-gebied-oud-stadhuis/ met het nieuws om het Beekstraatkwartier op de één of andere wijze te gaan aanpakken.

In 2015 is met Cwartier een exploitatieovereenkomst van 10 jaar gesloten voor het tijdelijke gebruik van het voormalige gemeentehuis. Nu deze overeenkomst over drie jaar afloopt moet opnieuw gekeken worden naar de invulling van dit gebied. De woningen, parkeergarage en het voormalig gemeentehuis, wat te slecht was voor ambtenaren en de bestuursorganisatie, worden op dit moment gebruikt door verschillende huurders.

Over vijf weken moet de gemeenteraad het college een opdracht geven om mee te starten. Dat is vijf weken voor de verkiezingen Wat mij betreft een veel te korte tijd voor zo’n ingrijpend plan.Bij deze opdracht aan het stadsbestuur kun je je visie of standpunten kwijt. Zoals het budget wat je vrij wilt maken voor het project. Zo’n gebied invullen is een besluit wat langdurige effecten heeft voor de toekomst.

Keuzes zoals cultuur, sociale woningbouw of wellicht het gebruik door Cwartier continueren met duurzame en goede aanpassingen van het gebouw kan ook een richtinggevende opdracht zijn. Zoals een woonlaag bovenop het gebouw van het oude stadhuis met sociale huurwoningen zoals Cwartier zelf heeft voorgesteld. https://www.weertdegekste.nl/2020/10/plan-voor-woningen-bovenop-cwartier/  Ook het behoud van de bewaakte fietsenstalling in dit gebied zou een prioriteit moeten krijgen.

En andere, en voor de hand liggende keuze met een VVD-wethouder aan het roer, zou kunnen zijn om een projectontwikkelaar dit plan aan te laten pakken en er kapitalistische en liberale plannen rond te maken voor de grootst mogelijke winst. Zoals dure stadappartementen die de gewone Weertenaar niet kan betalen en nog meer winkels die dan leeg staan. Zie hier zo’n plan https://www.benw-architecten.nl/projecten/beekstraatkwartier-weert/  . Waar ga je dan heen met al die kleine ondernemers die hun bedrijf aan het starten zijn in Cwartier? Stuur je die weg, richting dure oplossingen?

De gemeenteraad moet dus in februari een concept bestuursopdracht goedkeuren of wijzigen zodat de ambtenaren ermee aan de slag kunnen. Heel vreemd want 5 weken later kan er een hele ander coalitie zitten die vanaf dát moment de ambtenarij opdrachten zal moeten geven vanuit hún visie op Weert. En ja, verkiezingen moeten niet allerlei beslissingen tot uitstel dwingen, maar hier gaat het over beslissingen die jou in de toekomst zullen raken.

Is jouw mening al gevraagd door één van de politieke partijen, de gemeente of door wie dan ook?

Ik ben dus erg benieuwd naar jou ideeën voor deze plek in het hart van de binnenstad.

Wil jij de komende jaren meedoen als actief SP-Lid wordt dan snel lid via www.sp.nl/lidworden

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.