De echte klimaatspijbelaars zitten in het binnenhof

11 februari 2019

De echte klimaatspijbelaars zitten in het binnenhof

Een Blog van Yasemin Kaya

“De echte klimaatspijbelaars zitten in het binnenhof”, “There is plan(et) B”, “(S)Hell no”, “Groetjes uit Weert aan zee”, waren een paar van de slogans tijdens de klimaatmars. Duizenden jongeren door heel Nederland hebben zich donderdag 7 februari verzameld in Den Haag om actie te voeren voor het klimaat. Om het specifieker te maken, Youth4Climate riep jongeren op te demonstreren, omdat het huidige kabinet er te weinig aan doet.

Het grootste gedeelte van de jongeren kwam met de trein, waardoor er een enorm drukke ochtendspits was. Het station op Utrecht stond zelfs vol met leerlingen, omdat een groot deel daar moest overstappen naar Den Haag. Er waren jongeren die al twee treinen hadden gemist, doordat de treinen gewoon vol waren. Ook op de terugweg waren de treinen stampvol, omdat de NS geen extra treinen had ingezet. Volgens mij hadden veel mensen niet zo een grote drukte verwacht! Een historisch moment, aangezien het er al een lange periode geen protestmars door scholieren is georganiseerd van deze grootte. Terwijl een groep jongeren klaarstond om de starten met de route die vooraf was vastgelegd, kwam het begin van de stoet al terug op het Malieveld. Zoveel enthousiaste jongeren waren er! Natuurlijk stond ROOD, jong in de SP er ook met de iconische tomatensoepkar, vlaggen en borden.

Ook uit Weert waren er veel leerlingen daar te vinden. De stichting LVO, waar de middelbare scholen in Weert onder vallen, hadden toestemming gegeven om deel te nemen aan het protest, onder voorwaarde dat ze een verlofbriefje zouden inleveren. Ruim 150 jongeren, naar schatting stonden donderdag ochtend op het perron, bepakt met volle tassen, warme jassen en kleurrijke borden. Er was veel steun, van de leraren, maar ook van de medepassagiers, inwoners van Den Haag die er stonden om aan te moedigen en zelfs een aantal politici.

Foto: SP

Er moet natuurlijk een oplossing komen voor de klimaatvervuiling en een goed en realistisch klimaatbeleid met doelen opstellen, die er voor zorgen dat de volgende generatie nog kan leven op de aarde, zijn een goed begin. Dit betekent niet, zoals we vaak in de media zien, dat we 2 minuten korter moeten douchen of niet meer met het vliegtuig op vakantie moeten. De grootste vervuilers zijn niet de mensen, maar de bedrijven. Een bekend voorbeeld is het multinationalbedrijf Shell, die bakken met geld verdient met de vervuilende industrie, maar nauwelijks bijdraagt aan het klimaat. Daarentegen blijft de energierekening van de doorsnee Nederlander alleen maar stijgen, terwijl wij maar voor een klein deel van de vervuiling zogen. De oplossing is dan ook om de multinationals te laten betalen voor hun klimaatvervuiling en niet de burgers hiervan de dupe maken. De vervuiler betaald immers!

ROOD is aanwezig op de landelijke klimaatdemonstratie op 10 maart om onze boodschap te laten horen. Wij vinden dat we de grote vervuilende bedrijven moeten belasten in plaats van de klimaatrekening bij de mensen neer te leggen.Meld je HIER aan als je ook wilt deelnemen !

Yasemin Kaya