Statiegeld op blikjes en PET-flesjes

27 november 2017

Statiegeld op blikjes en PET-flesjes

De SP wil iets doen aan het zwerfvuil in Weert. Daarom werd de motie statiegeld op kleine flesjes en blikjes tijdens de begrotingsbehandeling een paar weken geleden ingediend en aangenomen. Het idee verspreid zich snel en heeft ook de politiek in Den Haag bereikt. Weert loopt voorop!

Foto: karin

Deze week werd bekend dat verschillende maatschappelijke organisaties uit Nederland en Vlaanderen de krachten hebben gebundeld om de regeringen in beide landen ertoe te bewegen statiegeld op alle PET-flessen en blikjes in te voeren. Maandag is de Statiegeldalliantie gelanceerd, waaraan 21 organisaties meedoen.

Volgens de deelnemende partijen is de strijd om statiegeld niet alleen zaak van milieuorganisaties. "Over de brede linie zijn er veel voorstanders die nu nog niet zichtbaar zijn maar wel relevant om gewicht te geven richting politiek", stellen de organisaties, die op deze manier willen laten zien dat er een breed draagvlak is.

Door verdere invoering van statiegeldsysteem hopen de organisaties zwerfafval, dierenleed en opruimkosten te verminderen. Onder de Nederlandse deelnemers zijn onder meer de gemeente Weert, het Milieucentrum in Rotterdam en Utrecht, en Stichting De Noordzee.

In Vlaanderen doet onder meer TestAankoop mee, een consumentenorganisatie met 350.000 leden. Ook Limburg.net heeft zich aangesloten, dat afval inzamelt in 45 gemeenten.

SP Raadslid Karin Duijsters " Het indienen van deze SP motie, mede ingediend door DUS Weert, statiegeld op kleine flesjes en blikjes tijdens de begrotingsbehandeling 2017 van de gemeente Weert, heeft gewerkt als een sneeuwbal. Weert loopt voorop in de strijd tegen zwerfafval. Daar doe je het toch voor!"