Kaakjes en Keek voor vrijwilligers "Weerter Minimagroep"

8 augustus 2017

Kaakjes en Keek voor vrijwilligers "Weerter Minimagroep"

Foto: Nico van den Bent

De groep bestaat uit verschillende inwoners uit Weert, veelal ervaringsdeskundigen, die als geen ander de effecten die armoede met zich mee brengen.Zij willen graag een luisterend oor bieden, wegwijzer zijn én de schaamte doorbreken.

Maandagmiddag 7 augustus om13:00 uur vond de tweede inloopmiddag van de Weerter Minima Groep in de huiskamer van Fatima aan zet plaats. Reden voor ons om deze groep een hart onder de riem te steken en ter aanmoediging hen wat aan te bieden.

Ik heb er voor gekozen om dit met een pakje Mariakoekjes (kaakjes) en een goedkope hotelcake (Keek) te doen, want het droge Kaakje en de Natte Keek zijn vaak (en dat weet ik ook als ervaringsdeskundige) de tractaties bij uitstek als je het niet te breed hebt, maar toch erg smakelijk en feestelijk.

Binnen in de gezellige huiskamer van "Fatima aan Zet" werd ik vriendelijk ontvangen door Judy Tangande, die aanwezig was namens de minimagroep. Op tafel de bekende boekjes van de Minimagroep die nog steeds verkrijbaar zijn via http://www.weerterminima.nl .Er lag ook een exemplaar van het "Aanvalsplan armoede" van de gemeente op tafel. Judy vertelde mij dat ze die op het ogenblik aan het besturderen was om er later feedback op te kunnen gaan geven.

Foto: Nico van den Bent

Onder het genot van een kopje koffie en een stukje "Keek" hebben we samen met de beheerder van de huiskamer nog een heel mooi gesprek gehad over armoede. Een belangrijke boodschap van Judy "schaam je niet om Minima te zijn, en ontdek de mogelijkheden die er zijn om het wat draaglijker te maken"

Mijn conclusie van deze middag ;

Te veel mensen die wél in armoede leven zijn NIET in beeld van de gemeente, bijvoorbeeld doordat ze een uitkering ontvangen die niet via de gemeente gaat, mensen die schulden hebben die problematisch zijn maar nog niet in een oplossingstraject zitten. denk je dat je zo iemand bent en wil je je verhaal kwijt of heb je vragen loop dan eens binnen of kijk op de website die ik hierboven al vermeld heb.

Foto: Weerter Minima (Jac Moonen)